Franklin Pierce: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 37:
Pada awal [[1840]]-an pierce menyedari bahawa pengembaraannya di Washington tidak akan menghasilkan apa-apa, dan dia selalu minum terlalu banyak pada setiap mesyuarat. Isterinya sebagai orang New England sejati mempunyai sikap bertentangan dengan Pierce, juga merasa sengsara dengan kehidupan di Washington.
 
Pada tahun [[1842]], gagal menjadi senator yang suksesberjaya, Pierce dan istrinyaisterinya kembali ke New Hampshire untuk mencari peruntungannasib yang lebih baik. Pierce lalukemudian menghadapi kenyataanrealiti lain; kemampuannyakeupayaan bersosialisasiuntuk ternyatabersosialnya benar-benarsebenarnya dapatboleh membawa keuntungan besar. IaDia menjadi pengacaraseorang pengadilanpeguam yang suksesberjaya dan terkayakaya di New Hampshire. Kejeniusannya bukanKepintarannya terletak daritidak kemampuannyadalam keupayaannya untuk belajar tentang hukumundang-undang dan membuka buku mencariuntuk referensirujukan untukkepada kasusnyakesnya, tetapi karenakerana iadia menggunakan daya tariknyatarikannya; mukanyawajahnya yang tampan, dan pendekatanpendekatannya padakepada juri dengan tehnikteknik menggugahmenginspirasi perasaan terdalam mereka yang paling dalam. TakTiada seorang pun pengacarapeguam di New Hampshire yang bisaboleh menandingi daya tariknyarayuannya, Pierce begitu disenangidisayangi oleh juri-juri, dan para juri tidak mampu menolakmenentang pendekatannya yang begitupendekatan memikatmemikatnya.
 
Tetapi pada saatketika [[Perang MeksikoAmerika Syarikat-Mexico|Perang Mexico-Amerika]] pecahmeletus pada tahun [[1846]] , Franklin Pierce dengansecara sukarela masuk menjadimemasuki militertentera, Iabeliau diangkatdilantik sebagai BrigadirBrigadier JenderalJeneral dan diserahkan tugas yangtugasnya jauh dari kemampuankebolehan dan bakatnya. Sebagai BrigadirBrigadier JenderalJeneral, Pierce ditugaskan untuk memimpinmengetuai penyeranganserangan ke [[Kota Meksiko]] (Mexico City)Cit, tetapi ia datang dalam keadaandia terlambat untuk memimpin puncak pertempuran. Kuda yang ditungganginya tergelincirdi takluar terkendalikawalan, Pierce pingsanpengsan laludan jatuh. Dalam keadaan terlukakecederaan, iabeliau digotongdibawa keataske sadelatas pelana untuk keluar melalui belakangdari pertempuran, terlambat untuk memimpin pertempuran klimakspeperangan Perang Chapultepec. KejadianInsiden yang memalukan ini jauh dari mengesankanmengagumkan.
 
SetelahSelepas perang Meksiko Mexico- Amerika berakhir, Pierce dengan senang hati kembali ke kampung halamannya yang penuh senyumrumahnya.
 
== Masa kepresidenan ==
Pada tahun [[1852]], Franklin Pierce diminta untuk menjadi calon presiden oleh partaiparti demokratdemokratik. Beliau Iamenang memenangkanpilihan pemilihanraya umum dengan perbedaansedikit suaraperbezaan yang tipisundi. Dua bulan sebelum ia menjabatdia menjadi presiden, putraanak lelaki mereka yang berumurberusia 11 tahun tewasterbunuh dalam kecelakaankemalangan kereta api. Franklin Pierce memasuki jabatannyajawatannya sebagai presiden dengan penuh kesedihan dan hampirkekecewaan. patahPada semangat. Kalamasa itu, Amerika menghadapi perpecahanpembahagian rakyatmasyarakat yang semakin sengitketara akibatkerana perbudakanperhambaan.
Pada tahun [[1852]], terjadi sesuatu yang luar biasa >>insert happening<<
 
Presiden Franklin Pierce memilih anggota-anggota kabinet yang akan mewakili segenapseluruh golongan partainyapartinya. IaBeliau juga bertekad untuk memalingkanmenjadikan perhatian negara jauh dari persoalanmasalah perbudakanperhambaan, yang kalakemudiannya itu memecah belahmembahagikan negara, dengan program politikdasar luar negeriasing yang berani dan program pembangunan daerah-daerahdi bagianwilayah barat Amerika.
Franklin Pierce diminta untuk menjadi calon presiden oleh partai demokrat. Ia memenangkan pemilihan umum dengan perbedaan suara yang tipis. Dua bulan sebelum ia menjabat menjadi presiden, putra mereka yang berumur 11 tahun tewas dalam kecelakaan kereta api. Franklin Pierce memasuki jabatannya sebagai presiden dengan penuh kesedihan dan hampir patah semangat. Kala itu Amerika menghadapi perpecahan rakyat yang semakin sengit akibat perbudakan.
 
Presiden Franklin Pierce memilih anggota-anggota kabinet yang akan mewakili segenap golongan partainya. Ia juga bertekad untuk memalingkan perhatian negara dari persoalan perbudakan, yang kala itu memecah belah negara, dengan program politik luar negeri yang berani dan program pembangunan daerah-daerah bagian barat Amerika.
 
Tetapi akibat disahkannya sebuah rancangan undang undang menjadi undang undang oleh Presiden, pertentangan tentang perbudakan kembali pecah. Undang undang itu antara lain menentukan bahwa peduduk daerah-daerah baru di bagian barat Amerika boleh memutuskan persoalan perbudakan mereka sendiri. Akibatnya, di Kansas, sebuah daerah baru di bagian barat Amerika kala itu, terjadi tembak menembak yang sengit antara yang pro perbudakan dan yang anti perbudakan. Tembak menembak terjadi, dan "Kansas yang berlumuran darah" itu menjadi babak pendahuluan Perang Saudara Amerika.
 
 
{{sect-stub}}
 
Tetapi akibatkerana disahkannyadiluluskan sebuah rancanganrang undang -undang menjadike dalam undang -undang oleh Presiden, pertentangankontroversi tentangmengenai perbudakanperhambaan kembalimeletus pecahsekali lagi. Undang -undang itu, antara lain, menentukanmenetapkan bahwabahawa pedudukpenduduk daerah-daerahkawasan baru di bagianbahagian barat Amerika boleh memutuskan persoalanhal-hal perbudakanperhambaan mereka sendiri. Akibatnya, di Kansas, sebuah daerahkawasan baru di bagianAmerika Barat barat Amerikapada kalamasa itu, terjaditerdapat tembak menembakpertempuran yang sengit antara yang pro perbudakan-perhambaan dan yang anti perbudakan-perhambaan. TembakKejadian menembak terjadiberlaku, dan "Kansas yang berlumuran darahberdarah" itu menjadi babakpusingan pendahuluanawal Perang Saudara Amerika.
 
== Setelah masa kepresidenan ==
Menjelang akhir pemerintahannya, Presiden Franklin Pierce dapat mengatakan bahwabahawa Kansas telah tenang, tetapi, diluardi harapannya,luar Partaiharapan, Demokrat tidak bersedia memilihnyauntuk mengundinya kembali menjaimenjadi calon presiden. Ia kembaliBeliau pulang ke New Hampshire untuk kembalimembuka membukasemula praktekpejabat hukumnyaundang-undangnya.
 
Pada tahun [[1861]] , [[Perang Saudara Amerika|Perang Saudara]] pecahmeletus, Pierce pun berdiri dibelakangdi pemerintahanbelakang pentadbiran [[Abraham Lincoln|Presiden Lincoln]], tetapi lamadari kelamaanmasa iake masa beliau semakin mengecamkuat mengkritik Presiden.
 
Akhirnya sikapnya yang menentangmenantang terhadap pemerintahankerajaan masaera perang saudara itu menjadikannyamembuatnya kurang disukaidiingini, sampai sampaisehingga di negara bagiannegeri asalnya sendiri di New Hampshire.
 
Pada [[1869]], Franklin Pierce meninggal dunia, hampir sebagai orang yang terasing.
 
== Rujukan ==