Bahan tambahan makanan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 13:
Sebagai contoh,[[asid asetik]] ditulis sebagai E260 di produk-produk yang dijual di Eropah, tetapi hanya dikenali sebagai bahan tambahan 260 di beberapa buah negara. Penambah makanan 103, [[alkanet]], tidak diluluskan untuk digunakan di Eropah sehingga tidak mempunyai nombor E, walaupun ia diluluskan untuk penggunakan di [[Australia]] dan [[New Zealand]]. Sejak tahun 1987, Australia telah mempunyai sistem yang diluluskan untuk pelabelan bahan perasa dalam makanan yang dibungkus. Setiap tambahan makanan harus diberi nama atau nombor. Nombor-nombor itu sama seperti di Eropah, tetapi tanpa awalan "E".
 
[[Pentadbiran Makanan dan Dadah|Pengurusan Makanan dan Dadah Amerika Syarikat]] (FDA) menyenaraikan barang-barang ini sebagai "[[umumnya diiktiraf sebagai selamat]]" (GRAS);<ref>See also "[http://www.fda.gov/Food/FoodIngredientsPackaging/FoodAdditives/default.htm Food Additives]", Food and Drug Administration website</ref> mereka disenaraikan di bawah kedua-dua nombor [[Khidmat Abstrak Kimia]] dan pengawalan FDA di bawah [[Kanun Peraturan Persekutuan Amerika Syarikat]].
 
* Lihat [[senarai bahan tambahan makanan]] untuk senarai lengkap semua nama-nama.
Baris 29:
;Pewarna makanan : [[Pewarna makanan]] ditambah kepada makanan untuk menggantikan warna hilang semasa penyediaan, atau untuk membuat makanan kelihatan lebih menarik.
;Agen pengekalan warna : Berbeza dengan pewarna, [[agen pengekalan warna]] digunakan untuk mengekalkan warna makanan yang sedia ada.
;Pengemulsi : [[Pengemulsi]] membenarkan air bergabung dengan minyak dalam [[emulsi]], seperti dalam [[mayones]], [[ais krim]], dan [[milksusu]] dihomogenkan.
;Perisa : [[Perisa]] adalah bahan tambahan makanan yang memberikan rasa atau bau tertentu, dan boleh diperolehi dari bahan-bahan yang dicipta secara semula jadi atau buatan.
;Penambah perisa : Ia membantu dalam meningkatkan rasa makanan yang sedia ada. Mereka boleh diekstrak daripada sumber semula jadi (melalui [[penyulingan]], [[pengekstrakan pelarut]], maserasi, dan juga kaedah lain) atau dicipta secara buatan.