Sultan Omar ‘Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hussein65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hussein65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 27:
Pada tahun 1947, baginda diarak menjadi 'Pengiran Bendahara'. Pada tahun 1950, baginda naik takhta setelah kemangkatan kekanda baginda. Pada tahun 1951, baginda menunaikan Fardhu Haji kali pertama.
 
Kemudian pada tahun yang sama, baginda mencadangkan rancangan perpindahan bagi penduduk Kampong Ayer ke tanah darat dan Lagu Kebangsaan Brunei [[Allah Peliharakan Sultan]] diakui secara rasmi. Pada tahun 1953, baginda mula merundingkan Perlembagaan Bertulis bagi Brunei dan mula menubuhkan Sekolah Inggeris Kerajaan, mula membina Masjid Besar di Bandar Brunei yang siap dalam pada tahun 1958 dan dinamakan [[Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin|Masjid Omar Ali Saifuddin]].
 
Pada tahun 1959, Brunei mempunyai perlembagaannya sendiri yang digelar 'Perlembagaan Negeri Brunei 1959', yang mana menurut perlembagaan tersebut, Brunei menikmati berkerajaan sendiri dengan kembalinya kuasa memerintah negara diserahkan kembali kepada sultan sebagai pemerintah. Selain itu, jawatan Residen British dihapuskan dan diganti oleh jawatan Pesuruhjaya Tinggi British.