Sultan Ahmad Tajuddin Akhazul Khairi Waddien: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hussein65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hussein65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 43:
 
=== Pendudukan Jepun di Brunei (1941 - 1945) ===
[[Fail:Ahmad Tajuddin during Japanese occupation.jpg|thumb|174x174px|Sultan Ahmad Tajuddin bergambar ramai dengan pegawai-pegawai tentera Jepun]]
Pada 16 Disember 1941, Jepun menduduki Brunei. Kuasa mentadbir Brunei telah diserahkan kepada Gabenor Jepun bagi wilayah Miri-shu (yang merangkumi Sarawak, Brunei dan Sabah). Baginda masih kekal menjadi sultan, namun kuasa baginda hanya terhad kepada hal ehwal Adat Istiadat Brunei dan Agama Islam. Walaubagaimanapun, pihak Jepun telah menganugerahkan beberapa bintang-bintang kebesaran Jepun sebagai tanda persahabatan dan menjunjung kasih kepada baginda kerana berbaik-baik dengan mereka.
 
Baris 49 ⟶ 48:
 
=== Lagu Kebangsaan Brunei (1946) ===
Pada tahun 1946, Lagu Kebangsaan Brunei yang dipanggil 'Allah Peliharakan Sultan' mula digubah oleh Awang Besar Sagap, sementara senikatanya dicipta oleh [[Yura Halim]].[[Fail:Ahmad Tajuddin during Japanese occupation.jpg|thumb|174x174px|Sultan Ahmad Tajuddin bergambar ramai dengan pegawai-pegawai tentera Jepun]]
 
=== Barisan Pemuda (1946) ===
Pada 12 April 1946, satu pertubuhan yang dinamakan Barisan Pemuda (BARIP) telah ditubuhkan, yang mana ahli-ahlinya terdiri daripada pegawai-pegawai kerajaan, terutama guru-guru Melayu yang menuntut di Kolej Melayu Kuala Kangsar, Perak. Selain itu, persatuan ini turut diikuti oleh ahli-ahli dari Kesatuan Melayu Brunei (KMB) dan Persekutuan Guru-Guru Melayu Brunei (PGGMB).
Baris 56 ⟶ 54:
Pada 12 April 1947, BARIP telah menyambut ulang tahunnya yang pertama, dan baginda berkenan menghadiri sambutan ulang tahun tersebut. Baginda turut berkenan menaikkan bendera BARIP. Turut hadir ketika itu pembesar-pembesar dan tetamu-tetamu dari dalam dan luar negara.
 
Namun pada tahun 1948, persatuan ini tidak lagi aktif. Ini disebabkan sebilangan besar ahlinya meyambungmenyambung pelajaran mereka ke Kolej Melayu Kuala Kangsar.
 
=== Sambutan Jubli Perak (1949) ===