Hassan Yunus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Baris 52:
Sebelum [[Perang Dunia II]] beliau menyertai [[Persatuan Melayu Johor]]. Dia bersama menandatangani surat bantahan kepada [[Sultan Johor]] yang menandatangani Perjanjian [[Malayan Union]] pada 1946. Dr [[Ismail Abdul Rahman]] pernah mencadangkan agar Hassan Yunus menjadi Mufti Johor tetapi dibantah oleh oleh Dato [[Onn Jaafar]].<ref>'Dato' Onn Ja'afar, pengasas kemerdekaan' oleh [[Ramlah Adam]], [[DBP]], hlm 116 </ref>
 
Beliau merupakan seorang '''‘Orang Tujuh’''' atau ‘K'''umpulan Tujuh’''' yang mengemukakan bantahan tersebut. Enam yang lain ialah Dato’ [[Abdul Rahman MuhamadMohd YasinYassin]] (Ketua), Kosai bin Muhammad Salleh (Dato’), Dr Awang bin Hassan (Tun), Sulaiman bin Abdul Rahman (Dato’) dan Cikgu Ahmad Sulaiman dan Safiah Sulaiman. Dato’ Abdul Rahman Muhamad Yasin dalam satu ucapannya di Masjid Abu Bakar telah berkata:
 
            ''“….. Sekarang adalah masa kita bergerak dan bekerja untuk faedah bangsa, watan dan agama kita. Bukan lagi masa kita bercakap-cakap dan masa kita melihat faedah diri kita sendiri. Tidak tuan-tuan. Sekarang masa kita mesti membuka mata, masa kita mara ke hadapan, masa kita berjuang mempertahankan hak-hak kita yang benar lagi halal. Insya-Allah semuannya itu akan kita kerjakan……”''
 
Apabila Dato’ Onn meninggalkan UMNO, bekas pemimpin PMJ termasuk Haji Hassan Yunos menguasai UMNO Johor. Setelah UMNO disusun semula pada 1947, Haji Hassan bergerak aktif di [[Muar]] dengan memegang jawatan Pengerusi Penerangan UMNO Muar.
 
Dalam Pilihan Raya Dewan Undangan Persekutuan, beliau memenangi kerusi Muar Utara dengan mengalahkan calon Parti Negara. Setelah itu beliau dilantik menganggotai Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO.