Soekarno: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 191:
== Ketua tokoh presiden ==
[[Fail:Sukarno's_rise_to_power,_ABC_1966.webm|thumb|Rakaman berita pelantikan Soekarno sebagai presiden]]
 
Pada masa ini, sebagai sebahagian daripada kompromi dengan Belanda, Indonesia mengamalkan perlembagaan persekutuan baru yang menjadikan negara itu suatu negara persekutuan yang dipanggil [[Republik Indonesia Syarikat]], yang terdiri dari Republik Indonesia yang sempadan sempitnya ditentukan oleh "Barisan Van Mook", bersama dengan enam negeri dan sembilan wilayah autonomi yang dicipta oleh Belanda. Semasa separuh pertama tahun 1950, negeri-negeri ini secara beransur-ansur membubarkan diri sebagai tentera Belanda yang sebelum ini menyokongnya ditarik balik. Pada bulan Ogos 1950, dengan negara terakhir - [[Negara Indonesia Timur|Negeri Indonesia Timur]] - membubarkan dirinya sendiri, Sukarno mengisytiharkan sebuah Republik Kesatuan Republik Indonesia berdasarkan penentuan sementara yang baru dirumuskan pada tahun 1950. Perlembagaan Persekutuan 1949 dan Perlembagaan Sementara 1950 adalah parlimen sifat, di mana pihak berkuasa eksekutif meletakkan Perdana Menteri, dan mana-mana kuasa presiden yang terhad. Bagaimanapun, walaupun dengan peranannya secara formal dikurangkan, beliau mengarahkan kuasa moral yang tinggi sebagai Bapa Negara.
[[Fail:Nieuws_uit_Indonesië-_De_beëdiging_van_President_Soekarno_in_Djokjakarta-512314.ogv|thumb|250x250px|Perasmian Sukarno sebagai presiden (17 Disember 1949, ulasan dalam bahasa Belanda)]]Tahun-tahun pertama demokrasi parlimen terbukti sangat tidak stabil bagi Indonesia. Kabinet jatuh secara berturut-turut kerana perbezaan yang ketara antara pelbagai parti politik dalam [[Dewan Perwakilan Rakyat|Dewan Perwakilan Rakjat]] (DPR). Terdapat perselisihan yang teruk pada jalan masa depan negara Indonesia, antara kaum nasionalis yang menginginkan negara sekular (yang dipimpin oleh [[Partai Nasional Indonesia]] yang pertama ditubuhkan oleh Sukarno), para Islamis yang menginginkan negara Islam (dipimpin oleh [[Majlis Syuro Muslimin Indonesia|Partai Masyumi]]), dan komunis yang menginginkan negara komunis (yang diketuai oleh PKI, hanya dibenarkan beroperasi semula pada tahun 1951). Di bahagian ekonomi, terdapat rasa tidak puas hati dengan penguasaan ekonomi terus menerus oleh syarikat besar Belanda dan etnik-Cina.
Baris 200 ⟶ 201:
Pada 17 Oktober 1952, pemimpin puak-puak KNIL, Ketua Angkatan Tentera Kolonel [[Abdul Haris Nasution]] dan Ketua Staf Angkatan Tentera [[Tahi Bonar Simatupang]] menggerakkan tentera mereka dengan menunjukkan kekuatan. Protes terhadap percubaan DPR untuk campur tangan dalam perniagaan tentera bagi pihak puak bekas tentera PETA, Nasution dan Simatupang mempunyai tentera mereka mengelilingi [[Istana Merdeka]] dan menunjuk menara tangki mereka di bangunan itu. Permintaan mereka kepada Sukarno adalah bahawa DPR sekarang akan diberhentikan. Atas sebab ini, Nasution dan Simatupang juga menggerakkan penunjuk perasaan awam. Sukarno keluar dari istana dan yakin kedua-dua tentera dan orang awam pulang ke rumah. Nasution dan Simatupang kemudian dipecat. Nasution, bagaimanapun, akan dilantik semula sebagai Ketua Angkatan Tentera selepas diselaraskan dengan Sukarno pada 1955.
 
Pada 1954, Sukarno telah berkahwin dengan Hartini, seorang janda berusia 30 tahun dari [[Kota Salatiga|Salatiga]], yang beliau berjumpa semasa resepsi. Isterinya yang ketiga, [[Fatmawati]] marah dengan perkahwinan keempat ini. Beliau meninggalkan Sukarno dan anak-anak mereka, walaupun mereka tidak pernah bercerai secara rasmi. Fatmawati tidak lagi mengambil tugas sebagai Wanita Pertama, satu peranan yang kemudian diisi oleh Hartini.
 
== 'Demokrasi Terpimpin', dan Autokrasi yang meningkat ==