Soekarno: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 258:
Untuk mengimbangi kuasa tentera, Sukarno mula bergantung pada sokongan [[Parti Komunis Indonesia]] (PKI). Pada tahun 1960, beliau mengisytiharkan kerajaannya berdasarkan Nasakom, kesatuan tiga helai ideologi yang ada dalam masyarakat Indonesia: nasionalisme, agama, dan komunisme. Sehubungan itu, Sukarno mula mengakui lebih banyak komunis masuk ke kerajaannya, sambil membangun hubungan yang erat dengan pengerusi PKI Dipa Nusantara Aidit.
 
Untuk meningkatkan martabat Indonesia, Sukarno menyokong dan memenangi tawaran untuk [[Sukan Asia 1962]] yang diadakan di Jakarta. Banyak kemudahan sukan seperti kompleks sukan Senayan (termasuk 100,000 kerusi Stadium Bung Karno) dibina untuk menampung permainan. Terdapat ketegangan politik ketika rakyat Indonesia menolak masuknya delegasi dari Israel dan Taiwan. Selepas Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa mengenakan sekatan terhadap Indonesia disebabkan oleh dasar pengecualian ini, Sukarno membalas dengan menganjurkan acara pesaing "bukan-imperialis" ke [[Sukan Olimpi]]k, yang dipanggil Games of New Emerging Forces (GANEFO). GANEFO berjaya di Jakarta pada November 1963, dan dihadiri oleh 2,700 atlet dari 51 negara.
Di depan keamanan, tentera memulakan siri kempen yang berkesan mengakhiri pemberontakan [[Darul Islam]] yang lama memusnahkan di [[Jawa Barat]] (1962), [[Aceh]] (1962), dan [[Sulawesi Selatan]] (1965). Kartosuwirjo, pemimpin Darul Islam, ditangkap dan dibunuh pada September 1962.
 
Sebagai sebahagian daripada program bangunan prestijnya, Sukarno mengarahkan pembinaan bangunan besar monumental seperti [[Monumen Nasional]], [[Masjid Istiqlal]], Jakarta, Bangunan CONEFO (sekarang Bangunan Parlimen), Hotel Indonesia, dan pusat perbelanjaan Sarinah untuk mengubah Jakarta dari bekas air kolonial ke sebuah kota moden. Jalan-jalan Jakarta Selatan Jalan Thamrin, Jalan Sudirman, dan Jalan Gatot Subroto dirancang dan dibina di bawah Sukarno.
 
===Dasar asing===