Asmaul Husna: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tofeiku (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tofeiku (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Islam}}
Dalam [[agama]] [[Islam]], '''Asmaul Husna''' ([[bahasa{{nowrap|{{lang-ar|أسماء Arab]]:الحسنى اسماء''ʾasmāʾu الله الحسنىl-ḥusnā''}}}}) merupakan sembilan puluh sembilan (99) asma ([[nama]] ({{lang|ar|أسماء ''ʾasmāʾ''}}) [[Allah]] Subhanahuwataala yang terbaik ({{lang|ar|الحسنى ''al-ḥusnā''}}). Sejak dahulu para [[ulama]] telah banyak membahas dan menafsirkan Asmaul Husna ini. Meskipun timbul perbezaan pendapat tentang jumlah nama itu, ada yang menyebut 132, 200, bahkan 1000 nama, namun menurut mereka, yang terpenting merupakan hakikat Zat Allah Subhanahuwataala yang harus difahami oleh [[Mukmin|orang-orang yang beriman]].
 
Asmaul Husna bermaksud dari segi [[bahasa]] ialah nama-nama Allah yang baik, mulia dan agung sesuai dengan [[Sifat-sifat Allah|sifat-sifat-Nya]]. Nama-nama Allah yang agung dan mulia itu merupakan suatu kesatuan yang menyatu dalam kebesaran dan kehebatan Allah, sebagai pencipta dan pemelihara alam semesta beserta segala isinya.
Baris 13:
Allah al-Rahman. Maha Pengasih. Maha Pemurah. Maha Belas Kasihan. Dia menaburkan kasih kepada semua makhluk di dunia ini walaupun manusia tidak menyembah-Nya, tidak mengucapkan terima kasih kepada-Nya atau tidak meminta kepada-Nya. Rahmat Allah meliputi segala-galanya.
 
Al-Rahman ialah [[vitamin]] jiwa yang didambakan oleh jiwa-jiwa manusia yang tandus dan gersang dengan perasaan kasih sayang. Sesungguhnya, setiap makhluk yang berkasih sayang di dunia ini atas daya kasih sayang Allah al-Rahman yang dialirkan sedikit kepada setiap makhluk ciptaan-Nya. Dengan itu, nyata bagi kita yang benar-benar mengenali Allah al-Rahman bahawa kasih sayang suami, ibu bapa, anak-anak, sahabat, [[manusia]] di sekeliling kita, pada hakikatnya ialah kasih sayang Allah kepada diri kita selama ini. Kurniaan kasih sayang al-Rahman kepada manusia, sudah pasti kebahagiaan menunggu kita.
 
Kasih sayang mampu melahirkan kekuatan luar biasa. Seseorang yang menghayati sifat Allah al-Rahman akan ber[[akhlak]] dengan sifat tersebut. Sedetik pun tidak pernah memperlihat perasaan [[benci]]. Setiap kata-katanya mengeluarkan mutiara-mutiara kasih, setiap tatapan matanya memancarkan kasih. Gerakan [[kaki]] dan [[tangan]]nya hanya bertujuan menolong atas dasar kasih dan bukan atas kepentingan diri. Membantu dan menghulurkan bantuan tanpa bersikap pilih kasih.
Baris 25:
'''2. al-Rahim'''
 
Allah Ya Rahim Yang Maha Penyayang. Allah penyayang kepada hamba-Nya yang beriman. Dengan sayang-Nya, Dia memelihara hamba pilihan-Nya untuk tetap berada di dalam reda-Nya. Sayang Allah akan berakhir dengan balasan [[syurga]] di akhirat.
 
Sifat al-Rahim yang ada pada manusia membolehkan manusia menyayangi, mendidik dan membimbing ummah untuk membawa manusia lain kepada Allah Ya Rahim. Menegur sekiranya tersilap, memberikan perhatian dan sokongan di dalam perkara yang diperjuang.
Baris 43:
'''3. al-Malik'''
 
ALLAHAllah YAYa MALIKMalik Yang Maha Memiliki. DIADia memiliki seluruh isi [[langit]] dan bumi secara mutlak. Dan DIADia memiliki diri kita, tubuh badan kita, anak-anak kita, suami/isteri kita. DIADia boleh memberi dan DIADia boleh mengambil apa-apa sahaja daripada manusia pada bila-bila masa. Tiada siapa-siapa pun yang mampu menghalang sekiranya ALLAHAllah YAYa MALIKMalik ingin memberi atau mengambil. Setiap pemberian adalahialah amanah dan pinjaman yang akan ditanyai semuanya di [[Akhirat]] kelak.
 
Menghayati sifat ALal-MALIKMalik membuatkan seseorang sedar dirinya [[fakir]], tidak memiliki suatu apapunapa-apa pun. Dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk melaksanakan setiap [[amanah]] yang diberikan ALLAHAllah dan menjaga semua anugerah ALLAHAllah yang dipinjamkan sebaik mungkin.
 
Penghayatan kepada sifat ALal-MALIKMalik juga membolehkan manusia menggenggam dunia dan bertindak memastikan dunia tunduk kepada ALal-MALIKMalik. Dengan itu setiap kerjanya, tugasannya dan perlakuannya menjurus kepada menjadi alat ALal-MALIKMalik, mentadbir manusia ke jalan ALLAHAllah.  Menghasilkan modul-modul, produk-produk, silibus-silibus, [[sekolah]]-sekolah, pusat-pusat latihan yang ditadbir oleh alat-alat ALal-MALIKMalik. Dunia akan menjadi aman apabila semuanya mampu tunduk kepada ALal-MALIKMalik.
 
Tidak ada seorang pun yang dapat mendakwa diri sebagai penguasa tertinggi. Tugas pemerintah adalah untuk mewujudkan rasa aman, damai, sejahtera dan bahagia kepada saudara-saudaranya.
 
''BICARABicara HATIHati HAMBADamba''
 
''Allahumma Ya Malik, Ya Malik, ya Malik, sesungguhnya Engkau ygyang Maha Memiliki dan Berkuasa diatasdi atas segalanya. Daku ini milikMumilik-Mu Ya Malik. Jantungku milikMumilik-Mu, Engkaulah Ya Muhyi yang mendegupkannya dan Engkau juga yang mampu menghentikannya Ya Mumit.  Otakku[[Otak]]ku dan [[ilmu]] dalam otak ini milikmu Ya Malik Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, Engkau yang memasukkannya dan Engkau juga mampu mengeluarkannya, wang ringgit yg ada padaku milikMumilik=Mu, Engkau memberi dan Engkau mampu mengambilnya kembali, suamiku, isteriku, anak-anakku, ibubapakuibu bapaku, sahabat-sahabatku milikMumilik-Mu, Engkau memberi pinjam dan Engkau mampu mengambil mereka, segalanya milikMumilik-Mu Ya Malik. [[Matahari]], [[bulan (satelit)|bulan]], [[bintang]] dan [[planet]]-lanetplanet di angkasarayaangkasa raya semuanya milikMumilik-Mu Ya Malik, Engkau Ya Baari' mengatur perjalanannya dan Engkau juga akan memberhentikan dan memusnahkannya nanti. Alam dan isinya ini seluruhnya milikMumilik-Mu, Engkaulah Ya Malik, Ya Waliy Ya Wakil Ya Baari' Ya Hayyu Ya Qayyum, pemilik mutlak yang mengurus, mentadbir dan mengatur semuanya dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa.''
 
''Daku hamba ygyang fakir tiada memiliki apa pun, semuanya meminjam dariMudari-Mu dan pinjaman itu adalahialah amanahMuamanah-Mu yg akan dipersoalkandipersoal setiap satunya nanti di hati perhitungan, hari hisab dan di Mahkamah -Mu nanti, oleh itu Ya Allah Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq, bimbinglah daku dengan cahaya petunjuk dan cahaya makrifatMumakrifat-Mu agar daku dapat menggunakan segala amanah dan pinjaman milikMumilik-Mu ini di atas jalan redhaMureda-Mu Ya Rahman Ya Rahim.''
 
'''4. AL QUDDUSal-Quddus'''
 
ALLAHAllah YAYa QUDDUSQuddus Yang Maha Suci. Ini bererti ALLAHAllah suci, bersih dan sempurna dari segala kesalahan, kecacatan atau kekurangan. Penciptaan langit dan bumi membuktikan kesempurnaan penciptaanNYApenciptaan-Nya dan kekuasaanNYAkekuasaan-Nya. ALAl-QUDDUSQuddus juga membawa makna mempunyai pekerti yang sangat mulia diliputi dengan kasih sayang tanpa kebencian.
 
Penghayatan ALal-QUDDUSQuddus dalam diri manusia adalah dengan menyucikan jiwa daripada sembahan-sembahan lain selain daripada ALLAHAllah (hawa [[nafsu]], bisikan [[syaitan]], dunia, kata-kata manusia). Menyucikan jiwa daripada penyakit-penyakit hati ([[dendam]], benci, [[mengumpat]], menghasut dan lain-lain). Menyucikan hidup daripada dosa dan noda, serta menyucikan [[mulut]], [[telinga]], [[mata]], anggota tubuh dan sebagainya.
 
''BICARA HATI HAMBA''
 
''Allahumma Ya Quddus, Ya Quddus, Ya Quddus, sesungguhnya Engkau ygyang Maha suci lagi Maha Sempurna, setiap ygyang berlaku adalah atas kehendak dan takdirMutakdir-Mu jua Ya Qodir Ya Muktadir yang melambangkan kesucian dan kesempurnaan -Mu. Kurniaan dan kasih sayang serta pemeliharaanMupemeliharaan-Mu melalui pelbagai peristiwa yang bersilih ganti dalam hidupku ini antara kesempitan dan kesenangan, antara kejatuhan dan kenaikan, antara kemuliaan dan kehinaan, adalahialah tanda kesempurnaan sifat pemurah dan penyayangMupenyayang-Mu Ya Quddus Ya Rahman Ya Rahim, kesempurnaan kebijaksanaan -Mu Ya Quddus Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, kesempurnaan kekuasaan Mu Ya Quddus Ya Qodir Ya Muktadir Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir.''
 
''Allahumma Ya Quddus yang Maha suci lagi Maha Sempurna, tindakanMutindakan-Mu sangat tepat, tidak pernah tersilap, tepat pada masanya, caranya dan kesannya. Sekiranya daku lemah, Engkau memberiku kekuatan dengan menghantar  peristiwa yang memaksa diriku bergerak dengan kuat dan laju, Engkau tidak akan membiarkan daku terleka dan terlalai dengan dunia ygyang fana ini. Sekiranya daku terleka dgn hartabendaharta benda dunia dan cinta manusia ygyang menyekat dan mengikat kumengikatku daripada datang hampir kepadaMukepada-Mu, Engkau Ya Quddus seringkalisering kali memisahkan dan memutuskan dunia dan manusia dariku agar hati ini merdeka daripada  makhluk, dapat kembali mengabdi diri kepadaMukepada-Mu. Ketika daku tersasar ke jalan [[Neraka]], Engkau Ya Quddus mencipta peristiwa-peristiwa untuk mengembalikan daku ke jalan SyurgaMuSyurga-Mu, sesungguhnya tiada peristiwa ygyang berlaku kepadaku melainkan semuanya tanda kesempurnaanMukesempurnaan-Mu Ya Quddus.''
 
'''5. AS SALAMal-Salam'''
 
ALLAHAllah YAYa SALAMSalam bererti Yang Maha Sejahtera, tenang, menyelamatkan dan damai. DIADia yang memberi kesejahteraan, ketenangan, [[keselamatan]] dan kedamaian kepada manusia. DIADia memberi kesejahteraan jiwa, pemikiran, emosi dan tubuh badan. Untuk mendapat kesejahteraan dari YAYa SALAMSalam, hendaklah mendekatkan diri denganNYAdengan-Nya dengan melakukan ketaatan dan memperbanyakkanmemperbanyak ibadah-ibadah sunat.
 
Penghayatan kepada ASal-SALAMSalam melahirkan manusia yang sanggup mengorbankan diri bagi kesejahteraan dan keselamatan orang lain dengan membantu mengikut kemampuan, memberi ketenangan melalui motivasi, nasihat dan pandangan.
 
Menjaga kesejahteraan badan dengan mengikut sunnahsunah nabi ([[makan]], [[tidur]], bermuamalat dan lain-lain).
 
''BICARA HATI HAMBA''
 
''Allahumma Ya Salam, Ya Salam, Ya Salam, sesungguhnya Engkau Maha Sejahtera, seluruh kesejahteraan pada alam dan makhluk adalah milik dan kurniaanMukurniaan-Mu. Daku bersyukur kepadaMukepada-Mu Ya Salam atas kesejahteraan yang Engkau kurniakan kepada jiwaku sehingga jiwa ini sentiasa ingat kepadaMukepada-Mu, syukur atas kesejahteraan kurniaanMukurniaan-Mu kepada fikiran dan emosiku sehingga tenang perasaan dan fikiran ini, syukur atas kesejahteraan kepada jasadku dgndengan itu daku mampu lagi [[Rukun solat#Rukuk|rukuk]] [[sujud]] kepadaMukepada-Mu dan melakukan kebaktian kepada manusia sekelilingku.''
 
''Namun, ketika Engkau mengambil kembali kesejahteraan kurniaanMukurniaan-Mu Ya Salam, gelaplah hati ini dari mengingatMumengingat-Mu, resah gelisahlah fikiran dan perasaanku dan sakitlah seluruh jasadku. Oleh itu Ya Allah Ya Baaqi Ya Salam, kekalkan kesejahteraan buatku di dunia, di alam barzah[[barzakh]] dan alam akhirat.''
 
'''6. AL MUKMINal-Mukmin'''
 
ALLAH YA MUKMIN Yang Maha Memberi Keamanan. Memberi keamanan jiwa, emosi dan jasmani serta dibebaskan dari rasa takut dan bimbang. ALLAH sumber  keamanan kehidupan manusia, saat sama DIA juga mampu memberikan bahaya dan ancaman (Ya Dharr). Untuk mendapat keamanan dari Ya Mukmin, perlukan kekuatan persandaran dan keimanan yang teguh kepada ALLAH, Malaikat, Rasul, Kitab, Akhirat, Qada’ dan Qadar sebagaimana yang dituntut dalam Rukun Iman.