Soekarno: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 288:
===Ketegangan domestik===
Secara domestik, Sukarno terus menyatukan kawalannya. Beliau menjadi presiden seumur hidup oleh [[Majlis Musyawarah Rakyat|MPRS]] pada tahun 1963. Tulisan-tulisan ideologi beliau mengenai Manipol-USDEK dan NASAKOM menjadi subjek wajib di sekolah-sekolah dan universiti di Indonesia, manakala ucapannya harus diingat dan dibincangkan oleh semua pelajar. Semua surat khabar, satu-satunya stesen radio (RRI), dan satu-satunya stesen televisyen (TVRI) telah dibuat menjadi "alat revolusi" dan berfungsi untuk menyebarkan mesej Sukarno. Sukarno mengembangkan kultus keperibadian, dengan ibu kota baru Irian Barat yang ditukar nama menjadi [[Kota Jayapura|Sukarnapura]] dan puncak tertinggi di negara ini dinamakan semula dari Carstensz Pyramid ke [[Puncak Jaya|Puntjak Sukarno (Puncak Sukarno)]].
 
Walaupun penampilan kawalan yang tidak dicabar, demokrasi berpindah dari Sukarno berdiri di atas landasan yang rapuh disebabkan konflik yang wujud antara dua tiang pendukung asasnya, tentera dan komunis. Tentera, nasionalis, dan kumpulan Islam terkejut dengan pertumbuhan pesat parti komunis di bawah perlindungan Sukarno. Mereka takut akan penubuhan sebuah negara komunis di Indonesia. Menjelang tahun 1965, PKI mempunyai 3 juta ahli, dan sangat kuat di [[Jawa Tengah]] dan [[Bali]]. PKI telah menjadi parti terkuat di Indonesia.
 
Tentera dan nasionalis semakin waspada terhadap persekutuan Sukarno yang rapat dengan komunis China, yang mereka anggap berkompromi dengan kedaulatan Indonesia. Unsur-unsur tentera tidak bersetuju dengan dasar konfrontasi Sukarno dengan Malaysia, yang pada pandangan mereka hanya memberi manfaat kepada komunis, dan menghantar beberapa pegawai (termasuk bakal Ketua Angkatan Tentera, Leonardus Benjamin Moerdani) untuk menyebarkan perdamaian rahsia kepada kerajaan Malaysia. Para ulama Islam, yang kebanyakannya pemilik tanah, merasa terancam oleh tindakan penyitaan tanah (aksi sepihak) PKI di kawasan desa dan oleh kempen komunis terhadap "tujuh dajal desa", istilah yang digunakan untuk tuan-tuan tanah atau petani yang lebih baik (mirip dengan kempen anti kulak di era Stalinis). Kedua-dua kumpulan ini menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap PKI khususnya kerana kenangan [[Pemberontakan Madiun 1948|pemberontakan komunis berdarah 1948]].
 
Sebagai pengantara tiga kumpulan di bawah sistem NASAKOM, Sukarno memperlihatkan simpati yang lebih besar kepada komunis. PKI sangat berhati-hati untuk menyokong semua dasar Sukarno. Sementara itu, Sukarno menyaksikan PKI sebagai parti yang paling teratur dan ideologi di Indonesia, dan saluran yang berguna untuk mendapatkan bantuan ketenteraan dan kewangan daripada negara-negara Blok Komunis. Sukarno juga bersimpati dengan cita-cita revolusioner komunis, yang serupa dengan dirinya sendiri.
 
== Penggulingan dari kuasa dan kematian ==