Wikipedia:Permohonan memadam laman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Permohonan baharu
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 4:
 
==Prosedur==
* Letakkan tag {{tl|Hapus}}, {{tl|Padam}}, atau {{tl|Delete}} pada rencana yang dipohon untuk dipadamkan terlebih dahulu. Letakkan salah satu dari tag-tag tersebut dibahagiandi bahagian '''''paling atas''''' dari keseluruhan teks-teks dalam rencana.
* Cipta satu laman khas mengenai permohonan itu. Sebagai contoh; Wikipedia:Permohonan memadam laman/''tajuk rencana yang dipohon''. IniHal ini untuk membolehkan pengguna lain memberikan pendapat ke atas permohonan itu.
 
'''Penting: Hanya [[Wikipedia:Penyelia|Penyelia Wikipedia yang sah]] SAHAJA yang dibenarkan untuk menggugurkan templat/tag ''hapus'' yang diletakkan disesuatudi sesuatu laman, sekiranya penyelia tersebut mendapati bahawa laman tersebut sesuai untuk dikekalkan dan dibebaskan kan daridaripada dicalonkan untuk dihapuskan'''.
 
WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, penyelia harus mempertimbangkan terlebih dahulu tentang perkara-perkara yang menyebabkan templat/tag hapus itu diletakkan oleh sesuatu pihak, yang merasakan sesuatu rencana itu harus dicalonkan untuk dihapuskan. Sekiranya tiada sebarang maklum balas dikemukakan oleh mana-mana pihak berkenaan perletakkanpeletakkan templat/tag hapus disesuatudi sesuatu laman yang dicalonkan untuk dihapuskan dalam tempoh 7 hari dari tarikh usul dikeluarkan, maka Penyelia Wikipedia boleh bertindak terus menghapuskan laman tersebut sekiranya ia mendapati laman tersebut sesuai untuk dihapuskan. [[Wikipedia:Menghapuskan laman]] mesti dijadikan sandaran dalam sebarang tindakan berkaitan.
 
Sekiranya terdapat maklumbalasmaklum balas terhadap usul/cadangan penghapusan laman yang dicalonkan, perkara-perkara yang diperbicangkandiperbincangkan dan pengundian perlu dijadikan keutamaan. Rujukilah dasar rasmi [[Wikipedia:Menghapuskan laman]] sebagai pedoman.
 
==Istilah asas bagi syor memadamkan sesuatu rencana==