Sultan Muzaffar Shah I, Kedah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
FaiqIQ (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
{{succession box|
before=tiada|
title=[[Sultan Negara Kedah Pasai Ma]]|
years=650-667|
after=[[Sultan Mudzafar Shah II]]
Baris 8:
{{s-end}}
 
'''Sultan Mudzafar Shah I''' merupakan sultan pertama kepada [[Kesultanan Kedah Pasai Ma]]. Baginda ditabal menjadi sultan dan wakil Maharaja [[China]] [[Dinasti Tang]], Maharaja Tang [[Taizong]] ([[Cina]]) atau Maharaja Sai Tee Sung ([[Melayu]] [[Siam]]).
 
==Keturunan==
Nama asal Sultan Mudzafar Shah I ialah '''Merong Mahawangsa'''. Merong Mahawangsa bermaksud Naga Laut Pembesar Bangsa Harimau. Baginda juga digelar sebagai '''Waren Wang Ser''' dalam bahasa [[Cina]]. Ayahanda baginda bernama '''Li Shih Min''' dalam bahasa [[Cina]] dan '''Rum Chin Ser Wong''' dalam loghat [[Siam]]. Nenda Merong Mahawangsa pula merupakan Maharaja [[China]] [[Dinasti Tang]], Tang [[Taizong]]/Sai Tee Sung.
 
==Pengasasan Kesultanan==
Pada tahun 650 Masihi, Saad bin Abi Waqqas dihantar ke China bagi menemui Maharaja Sai Tee Sung. Maharaja tersebut telah memeluk Islam. Maharaja tersebut telah memberikan surat watikah (kedah dalam loghat Siam) kepada Rum Chin Ser Wong. Rum Chin Ser Wong telah menghantar Merong Mahawangsa ke [[Nusantara]] bagi mengembangkan Islam. Rum Chin Ser Wong memberitahu anakandanya bahawa terdapat sebuah istana tinggalan Wali Al Mustapa di sana.
 
Setelah baginda sampai di sana, puak tentera memberitahu baginda yang mereka telah menemui Istana Wali Al Mustapa berhampiran sebuah gunung. Gunung tersebut dinamakan Gunung Jerai. Merong Mahawangsa telah melawat istana tersebut. Baginda telah mendirikan sebuah kerajaan di Sungai Mas. Baginda telah dimakamkan di Kampung Langgar, Lembah Bujang, Merbok, Kedah.
 
==Keluarga==
#
Sultan Mudzafar Shah I telah berkahwin dengan Sharifah Maryam binti Syed Jamal Al Jefri dan mendapat seorang putera. Berikut ialah senarai:-
# [[Sultan Mudzafar Shah II|Sayyidina Jamalul Alam Badrul Munir]]
 
==Rujukan==