Bahá'í: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
26 Ramadan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
 
'''Bahai'''<ref>[http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=Bahai "Bahai"], ''Pusat Rujukan Persuratan Melayu: Kamus Bahasa Melayu'', [[Dewan Bahasa dan Pustaka|DBP]]. Diambil pada 2011-02-14</ref> ialah sebuah agama monoteisme (iaitu percaya bahawa Tuhan itu tunggal) yang mengikuti ajaran pengasas mereka [[Bahá'u'lláh]] (1817 - 1892). Agama ini diasaskan pada abad ke-19 di [[Persia]] ([[Iran]]) oleh [[Mírzá Ḥusayn-`Alí Núrí]] ([[Bahá'u'lláh]]). Bahai merupakan salah satu dari beberapa agama yang cuba menggabungkan beberapa agama yang berlainan menjadi satu agama. Contohnya [[Din-i-Ilahi]] yang diasaskan oleh [[Akbar Agung]].
 
Agama ini mucul di Iran pada tahun 1847M. Ia berlanjutan kepada Bábisme yang diasaskan oleh '''Siyyid `Alí-Muhammad''' dari [[Shiraz]] (1850M).
 
Agama Bahai ialah [[agama]] dunia termuda. Pengasasnya, Bahá'u'lláh menganggap bahawa setiap agama agung disampaikan oleh Pesuruh Allah—seperti [[Nabi Musa a.s.|Musa]], [[Krishna]], [[Buddha]], [[Zarathustra]], [[Jesus]], [[Muhammad]], dan terkini sekali adalah [[Báb]] — mewakili bahagian-bahagian dalam perkembangan kerohanian ketamadunan. Mereka percaya bahawa Bahá'u'lláh adalah Pesuruh terkini dalam turutan dan membawa ajaran yang menangani cabaran moral dan kerohanian dunia moden. Oleh sebab itu (?), walaupun Ajaran Bahá'í tidak digolongkan kedalam agama Ibrahim, ia mengakui kebanyakan tokoh agung yang sama.
Baris 13 ⟶ 15:
Terdapat sekitar 6 juta penganut Bahai di lebih daripada 200 negara-negara dunia. Markas utama agama ini berada di [[Haifa]], [[Israel]].
 
== Ciri-ciri Agama Bahai ==
a. Pengasasnya adalah jelmaan Allah SWT.
 
b. Semua agama sama dan digabungkan dalam ajaran Bahai
 
c. Alam ini bersifat baqa’ (kekal)
 
d. Nabi Isa mati disalib
 
e. Menggunakan kod 19 sehingga al-Quran dipengaruhi dengan kod tersebut
 
f. Menolak kewujudan mukjizat, malaikat, syurga dan neraka
 
g. Memansuhkan agama Islam
 
h. Acre di Palestin sebagai kiblat baru
 
i. Mengubah ibadah puasa 19 hari, bersolat 9 rakaat 3 kali sehari dan wuduk dengan air mawar atau diganti dengan bacaan ‘Bismillah al-athar (5 kali)
 
j. Menghapuskan jihad
 
k. Kitab Suci Al-Bayan memansuhkan semua kitab samawi.
 
== Rujukan ==