Mohamed Zahir Ismail: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 10:
| death_place = [[Kuala Lumpur]]
| office = [[Yang di-Pertua Dewan Rakyat]]
| term_start = 14 JuneJun 1982
| term_end = 14 OctoberOktober 2004
| predecessor = [[Syed Nasir Syed Ismail]]
| successor = [[Ramli Ngah Talib]]
Baris 33:
 
==Kehidupan awal dan pendidikan==
Beliau dilahirkan di [[Alor Setar]], [[Kedah]]. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Hosba di [[Jitra]] dan kemudian melanjutkan pengajian ke [[Kolej Sultan Abdul Hamid]], [[Alor Setar]]. Beliau mendapat Ijazah Undang Undang dari [[Lincoln's Inn]] pada [[1955]].
 
==Kerjaya==
Beliau mula menjadi pengamal undang-undang sebagai peguam pada tahun [[1956]]. Selepas kemerdekaan [[Persekutuan Tanah Melayu]], beliau dilantik sebagai EXCO Kerajaan Negeri [[Kedah]] dari [[1959]]-[[1963]]. Kemudian beliau dilantik sebagai [[Menteri Besar Kedah]]. Pada [[1963]], beliau telah dilantik sebagai Senator [[Dewan Negara Malaysia]] pada [[Ogos]] [[1963]] untuk 2 penggal (3 tahun untuk setiap penggal).
 
Beliau aktif dalam pembentukan [[Malaysia]], berkhidmat sebagai diplomat di [[Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu]] dan menjadi wakil [[Malaya]] dalam [[Suruhanjaya Cobbold]]. Pada [[1975]], beliau dilantik pula sebagai Hakim Mahkamah Tinggi [[Kota Bharu]].
 
Sebagai tokoh politik yang terkenal, beliau telah dilantik sebagai [[Yang di-Pertua Dewan Rakyat]]<ref>[http://www.parlimen.gov.my/yang-di-pertua.html?uweb=dr& Senarai Yang di-Pertua Dewan Rakyat]</ref> untuk tempoh 24 tahun selepas [[Pilihan raya umum Malaysia 1982]]. Ketika berkhidmat, beliau juga telah dilantik sebagai Presiden Persatuan Parlimen Komanwel, Forum Parlimen Asia Pasifik, dan Perhimpunan Antara Parlimen ASEAN.
 
==Kematian==
Pada [[Oktober]] [[2004]],<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/30784 Tun Zahir Ismail meninggal dunia]</ref> beliau telah menghembuskan nafas terakhirnya di [[Hospital Kuala Lumpur]] akibat kegagalan fungsi buah pinggang.
 
==Anugerah==