Abdul Rahman Andak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Membatalkan semakan 4197167 oleh 123.136.117.151 (Perbincangan)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 2:
 
[[Imej:Dato' Abdul Rahman bin Andak.jpg|thumb|right|250px|Dato' Seri Amar Diraja - '''Dato' Abdul Rahman bin Andak''']]
'''Abdul Rahman bin Andak''' ([[1850]] - [[10 September]] [[1930]]) yang bergelar '''Datuk Seri Amar Diraja''' adalah pembesar di [[Johor]]. Bapa beliau ialah Dato Wan Andak Bin Daeng Meng berketurunan Bugis Champa/Kembayat. Isteri pertama Dato Wan Andak bernama Hawa Binti Abdullah , adik kepada Ana Binti Abdullah (ibu Dato Jaafar Bin Mohamad).Ana dan Hawa merupakan sepupu kepada Dato Bentara Luar Mohd Salleh Bin Panglima Perang Raja Perang dan Rejab Bin Panglima Perang Dapat. Abdul Rahman merupakan anak dari isteri pertama. Selain dari Abdul Rahman, adik beradiknya adalah Salamah, Safiah,Mohamed dan Halimah. Adik beradik berlainan ibu pula adalah Ahmad, Abu Bakar dan Kelsom.Beliau telah mendapat pendidikan di England Oleh itu, beliau mempunyai hubungan yang rapat dengan pegawai British dan pedagang asing di Johor.
 
Abdul Rahman bin Andak
Tugas utama yang dilakukan oleh Datuk Seri Amar Diraja ini adalah mengawal hubungan yang dijalankan di antara kerajaan Johor dengan pihak British. Tugas yang dilakukan sememangnya amat berat. Beliau harus menentukan agar hubungan berjalan dengan seimbang. Dengan begitu, British tidak dapat mengambil kesempatan untuk menguasai dan menjajah negeri Johor. Beliau telah menjalankan tugasnya dengan baik sehingga terdapat pihak British yang amat tidak menyukainya kerana sikapnya yang tegas terhadap mereka.
Abdul Rahman bin Andak adalah salah seorang pembesar Kerajaan Johor yang sangat pintar. Ia bergelar Datuk Seri Amar Diraja. Ayahnya bernama Haji Andak bin Haji Jamak, adik dari Tan Sri Taib Andak. Tahun 1870-an, ia adalah anak Johor pertama yang melanjutkan pendidikan di Inggris. Oleh karena itu, pada masa kolonialisme, Abdul Rahman mempunyai hubungan yang baik dengan pegawai Inggris dan pedagang asing di Johor.
 
Dato'Sebagai pejabat kerajaan, tugas utama Abdul Rahman Andak adalah anakmembina Johorhubungan yangantara pertamaKerajaan melanjutkanJohor pelajarandengan dipihak [[England]]Inggris,kKhususnya dalam tahunmenyelamatkan 1870'an.Johor Abduldari Rahmanperangkap memulakantipu kerjayanyamuslihat dalampenjajah JCSInggris. danHal berakhirini dengandimaksudkan jawatanagar [[SetiausahaInggris Kerajaantidak Negeri]].dapat Dalammengambil menyelamatkankesempatan Johoruntuk darimenguasai terperangkapdan denganmenjajah muslihatnegeri penjajahJohor. Inggeris,Selaku Abdulpenasehat Rahmansultan, selaku Penasihat Sultania bertanggungjawab menasihatmenasehati [[Sultan Abu Bakar. DaengPeransertanya Ibrahim|Sultantampak Abujelas Bakar]]pada menandatanganibeberapa teritiperistiwa seperti penandatanganan perjanjian persahabatan denganantara BritishKerajaan dalamJohor tahundengan Inggris (1885), [[Perlembagaanperlembagaan Negerinegeri Johor (1895]]), dan menyekatpelantikan percubaanpenasehat InggerisAm melantikInggris. PenasihatKarena Amketegasannya Inggerisdalam berdiplomasi, pihak Inggris tidak menyukainya. InggerisInggris mendapatiberanggapan, selagi ada Abdul Rahman Andak masih ada, mereka sukarsulit untuk menguasai Johor. Oleh karena itu, [[Sultantahun Ibrahim1909, ibni Sultan Abu Bakar|Sultan Ibrahim]] telah dipengaruhi Inggris untuk menamatkanmemecat perkhidmatanDatuk Dato'SriSeri Amar DiRajaDiraja dan di'amankan'mengasingkannya dike England dalam tahun 1909Inggris. IniBujukan menyebabkanInggris Gabenor Anderson menyingkir Abdul Rahman dengan pesetujuan Sultan Ibrahimberhasil. AndersonKeadaan mencadangkanini Abdulkemudian Rahmanmembuat dibayarInggris pencendapat 1000menjejakkan pounds sterling setahun. Keadaan ini membolehkan Inggeris bertapakkaki di Johor dalam tahun (1909) dan menguasai Johor mulaipada tahun 1914. Beliau kemudian dihantar ke London dan meninggal dunia di sana.
Namun kiprah Abdul Rahman terus berlanjut. Pada tahun 18881934, satuia pertubuhanmemimpin yangsebuah dinamakanorganisasi bernama [[Pakatan BelajarBahasa MengajarMelayu Pengetahuandan Bahasa]]Persuratan Buku-buku Di-Raja. Organisasi ini merupakan pengalihan dari sebuah organisasi yang ditubuhkandibentuk oleh [[Muhammad Ibrahim Munsyi]] pada tahun 1888 bernama Pakatan Belajar Mengajar Pengetahuan Bahasa. Tujuannya adalah untuk mengkaji dan mempelajari [[bahasa Melayu]] agar pengetahuan bahasa Melayu itu lebih mudah disebarkandisebarluaskan kepada orang Melayu. Usaha yang utamapokok organisasi ini ialah menterjemahkanmenerjemahkan istilah atau perkataan daripadadari [[bahasa Inggeris]]Inggris ke dalam bahasa Melayu. Beberapa perkataan yang diciptatelah diciptakan ketika itu dan kekalabadi hingga sekarang adalah seperti : setiausaha, pejabat, dan kerja raya.
 
Pada tahun 1888 satu pertubuhan yang dinamakan [[Pakatan Belajar Mengajar Pengetahuan Bahasa]] ditubuhkan oleh [[Muhammad Ibrahim Munsyi]] . Tujuannya adalah untuk mengkaji dan mempelajari [[bahasa Melayu]] agar pengetahuan bahasa Melayu itu lebih mudah disebarkan kepada orang Melayu. Usaha yang utama organisasi ini ialah menterjemahkan istilah atau perkataan daripada [[bahasa Inggeris]] ke dalam bahasa Melayu. Beberapa perkataan yang dicipta ketika itu dan kekal hingga sekarang adalah seperti : setiausaha, pejabat, dan kerja raya.
 
Pada tahun 1934 nama pertubuhan ini ditukar kepada [[Pakatan Bahasa Melayu dan Persuratan Buku-buku Di-Raja]]. Pertubuhan ini dipimpin oleh Dato' Abdul Rahman bin Andak.
 
Beliau menetap di [[London]] dan berkahwin dengan Gustel Reis. Beliau telah mendapat 3 orang anak lelaki iaitu Henry, Mansour and Walter
 
Beliau meninggal dunia di [[London]] pada [[10 September]] [[1930]] dan dikebumikan di tanah perkuburan Islam di [[Woking]] [[London]].