Penaklukan Empayar Aztek oleh Sepanyol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Shah 88 (bincang | sumb.)
Baris 1:
'''Penaklukan Mexico oleh Sepanyol''' merupakan salah satu kempen terpenting dalam penjajahan Sepanyol di [[Amerika]]. [[Konkuistador]] terpenting dalam penaklukan ini ialah [[Hernan Cortez]].
 
{{bm}}
 
== Tahun-tahun awal ==
Baris 6 ⟶ 8:
Kapalnya mula mendarat di pulau [[Cozumel]] di luar semenanjung Yucatan. Di sana Cortés bertemu dengan seorang Sepanyol bernama [[Gerónimo de Aguilar]] seorang [[paderi]] yang terpaksa hidup dengan masyarakat [[Maya]] selepas kapalnya karam pada 1511. Aguilar telah menjadi aset yang tidak ternilai bagi Cortés, dan diberi tugas sebagai [[penterjemah]] dwi-bahasa iaitu bahasa Sepanyol dan Maya.
 
Masalah [[komunikasi]] mula timbul, apabila pihak Sepanyol berlayar ke arah utara di mana orang tempatannya menggunakan bahasa yang berlainan. Walaupun begitu, Cortez bernasib baik kerana setelah menewaskan tentera puak [[Tabasco]], penghulunya menganugerahkan 20 [[hamba abdi]] wanita termasuk seorang gadis yang fasih dalam kedua bahasa Náhuatl (bahasa kaum Aztec) dan Maya. Gadis yang cerdik ini yang bernama [[La Malinche]] telah dibaptiskan dan diberi nama Sepanyol, Doña Marina. Ini telah menambahkan kuasa Cortez kerana kini dia mempunyai dua penterjemah dan boleh berinteraksi dengan puak Maya dan AztecAztek.
 
== Tenochtitlan ==