1950-an: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 82 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q36297
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 23:
Kebanyakan pertikaian dalaman yang berkembang pada dekad-dekad yang awal, seperti [[hak-hak kewanitaan]], [[hak-hak awam]], [[imperalisme]], dan [[peperangan]] telah pun disekat ataupun diabaikan pada waktu ini. Perkembangan ini disebabkan pemulangan dunia daripada [[Perang Dunia II]] berharap melihat sejenis cara hidup yang lebih tekal berbandingan dengan [[liberalisme]] dan [[radikalisme]] [[1930-an]] dan [[1940-an]]. Walau bagaimanapun, kesan penyekatan masalah-masalah sosial pada dekad ini akan berkesudahan sebaliknya pada dekad [[1960-an]] dengan gerakan [[budaya saingan]].
 
Dekad 1950-an juga ditandakan dengan perkembangan pertikaian yang pesat di [[Blok Timur]] dan [[Kesatuan Soviet]] yang meningkatkan [[Perang Sejuk]] ke tahap yang tidak pernah berlaku dahuhu, termasuk [[Perlumbaan Senjata]], [[Perlumbaan Angkasa]], [[McCarthyisme]] dan [[Perang Korea]]. Kematian [[Joseph Stalin|Stalin]] pada [[1953]] meninggalkan kesan yang amat hebat kepada [[Eropah Timur]] dan memaksakan Kesatuan Soviet mencipta dasar-dasar dalaman dan luar yang lebih terbuka.
 
Kebangkitan [[suburbia]] dan juga pertikaian dengan [[Dunia Timur]] yang semakin bertumbuh telah diterima umum sebagai dua alasan bagi menerangkan penguasaan konservatif pada dekad ini.