1960-an: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 16:
 
 
[[Dekad]] 1960-an merupakan tahun-[[tahun]] dari [[1960]] hingga [[1969]], iaitu antara 2 Rejab 1379 hingga 21 Syawal 1389. Bagaimanapun, ungkapan ini telah mempunyai makna yang lebih luas pada dua puluh tahun yang lalu.
 
Dekad 60-an merujuk kepada peristiwa [[Budaya|kebudayaan]] dan [[politik]] yang berkait secara rapat di antara negara-negara Barat, terutamanya di [[United Kingdom|Britain]], [[Perancis]], [[Amerika Syarikat]] dan [[Jerman Barat]]. Pergolakan sosial bukan sahaja terhad kepada negara-negara tersebut, tetapi juga merangkumi negara-negara seperti [[Jepun]] dan [[Mexico]] secara besar-besaran. Istilah ini juga digunakan dengan nostalgia oleh mereka yang telah mengambil bahagian dalam peristiwa-peristiwa tersebut tetapi telah digunakan secara pejoratif oleh mereka yang menganggap masa ini sebagai tempoh yang mendatangkan keburukan-keburukan yang masih dapat dikesani pada hari kini. Dekad ini juga digelarkan sebagai yang "enam puluhan yang rancak" ("''Swinging Sixties''") disebabkan sikap buaya darat yang muncul pada dekad ini.
Baris 36:
Pada keseluruhannya, dekad ini melibatkan seluruh dunia. Adalah pada masa ini bahawa [[ekonomi perlindungan]], [[ekonomi terancang]] dan [[ekonomi campuran]] memuncak.
 
== Pautan luar ==
* [http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2002&dt=0505&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_09.htm Lagu 60-an takkan mati.]