458 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 54 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q235334
k Bot: perubahan kosmetik
 
Baris 22:
<br clear=all>
 
== Peristiwa ==
=== Mengikut tempat ===
==== Yunani ====
{{portal|Yunani|Coat_of_arms_of_Greece.svg}}
* [[Pericles]] meneruskan kegiatan-kegiatan [[Ephialtes]] untuk mendemokrasikan Athens dengan menjadikan jawatan [[arkon]] sebagai suatu jawatan berbayar dan memberi hak kepada warganegara kelas bawahan [[Athens]] untuk memegang jawatan itu.
* [[Aegina]] menyertai perikatan [[Peloponnesus]], tetapi armada gabungan mereka ditewaskan oleh tentera laut Athens dalam Pertempuran Aegina. Tentera Athens, di bawah [[Leosthenes]], mendarat di pulau Aegina dan mengepung serta menewaskan kota itu. Aegina dipaksa membayar ufti kepada Athens.
 
==== Republik Rom ====
* [[Lucius Quinctius Cincinnatus]], jeneral Rom, diperintah mempertahankan kota daripada serangan tentera [[Aequi]] yang hampir tiba. Beliau dinamakan [[diktator]] [[Rom]] selama enam bulan. Lucius menewaskan musuh mereka dalam tempoh sehari dalam [[Pertempuran Mons Algidus]] dan meraikan [[Kemenangan Rom|kemenangankemenangannya]]nya di Rom. Enam belas hari selepas pertempuran itu, beliau meletakkan jawatan diktator dan kembali ke ladangnya.
 
=== Mengikut topik ===
==== Kesusasteraan ====
* [[Aeschylus]], [[penulis drama]] [[Athens]] menyiapkan [[trilogi]] ''[[Oresteia]]'' yang terdiri daripada ''[[Agamemnon]], [[Choephoroi]] (Pembawa Air Persembahan)'' dan ''[[Eumenides]]''.
 
== Kelahiran ==
 
 
 
== Kematian ==
 
[[Kategori: 458 SM | ]]