Sungai Lembing: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 39:
== Ladang sawit ==
* Mentiga Plantation Sdn Bhd , No. 1, Kampung Tengah, 26200 Sungai Lembing, Pahang
 
Mentiga Corporation Berhad di senaraikan di papan utama Bursa Sahan Kuala Lumpur (BSKL) kini Bursa Malaysia pada 6 Januari 1992 ditubuhkan pada 23 December 1970 dengan nama Mentega Forest Products Sdn. Bhd.
 
Pada 1 Ogos 1972 ia ditukar nama kepada Mentiga Forest Produck Sdn. Bhd sebelum dikenali dengan nama Mentiga Corporation Sdn Bhd pada 8 June 1990
 
Mentiga Corporation Berhad dipengerusi oleh Dato’ Seri Adnan Yaakub itu lumpuh dan tidak beroperasi malah kerajaan negeri terpaksa menanggung gaji kakitanganya dengan menggunakan sumber lain.
 
Pemegang saham terbesar Mentiga Corporation Berhad ialah Lembaga Kemajuan Negeri Pahang (LKNP) (40 peratus) manakala TAB Holding Bhd dan MacMillan Jardine Ltd of Canada masing-masing (30 peratus)
 
Mentiga Corporation Berhad tidak sepatutnya mengalami kerugian memandangkan ia mendapat konsesi kawasan pembalakan kecuali terdapat kelemahan dan penyelewengan dalam pengurusanya.
 
Mentiga Corporation Berhad telah diberi tempoh 14 hari untuk menjawab surat tunjuk sebab mengapa ia tidak patut disenaraikan di Bursa Malaysia.
 
== kilang Papan ==