Babi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Bagaimana dengan ini?
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 79:
 
== Babi sebagai ancaman alam sekitar dan kesihatan ==
Babi diketahui sebagai inang dari banyak macam parasit dan penyakit berbahaya, termasuk sebagai inang berkembangnya [[virus H5N1]], [[virus flu burung]] yang sangat berbahaya, kemudian babi menularkannya kepada manusia. Selain itu sistem biokimia babi mengeluarkan hanya 2% dari seluruh kandungan uric acidnya, sedangkan 98% sisanya tersimpan dalam tubuhnya, menyebabkan ia haiwan yang sangat kotor<ref>Disarikan oleh Mulyorini Rahayuningsih bersumber dari Ibrahim Ali Ahmad, [http://www.halalguide.info/content/view/268/38/ "Mengapa babi haram?"], Jurnal Halal Edisi 58, 2006</ref>.
 
Perladangan moden babi boleh didapati di seluruh Eropah dan berkembang ke Asia seperti Indonesia, Malaysia dan Jepun. Najis babi yang dilepaskan (seperti New Zealand) dikenal pasti sebagai menyebabkan kerosakan yang amat teruk kepada alam sekitar<ref>[http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E0CEED6103CF93AA15751C1A964958260&sec=&spon=&pagewanted=all Alien Species Threaten Hawaii's Environment.]</ref> <ref>[http://www.nzetc.org/tm/scholarly/tei-Bio27Tuat02-t1-body-d1.html Introduced Birds and Mammals in New Zealand and Their Effect on the Environment.]</ref>. Di [[Australia]], para bijak pandai saintis memberi amaran babi-babi yang mengancam peladang dan alam sekitar. Pakar di [[Queensland]] mengatakan populasi babi yang tidak terkawal menyebabkan kerosakan tak terkata terhadap tanaman dan mengancam hidupan liar. Terdapat 23 juta babi di Australia yang bermaksud lebih babi dari penduduk Australia<ref>[http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7042879.stm Australia diancam babi liar], BBC, 13 Oktober 2007</ref>.
Baris 85:
Dalam kes terbaru pada tahun 2008 yang berlaku di sebuah hospital di [[Washington]],[[Amerika Syarikat]],sekumpulan doktor pakar yang sedang melakukan pembedahan membuang tumor otak pesakit wanita berasa amat terkejut selepas mereka mendapati terdapat seekor cacing yang keluar bersama dengan tumor lebihan dari pesakit itu.Pesakit yang merupakan warga Amerika Syarikat yang berasal dari [[Arizona]],Rosemary Alvarez menjalani pembedahan membuang tumor otak selepas mengalami kesakitan pada tangan dan penglihatannya menjadi kabur.
 
Selepas melakukan ujian imbasan [[X-Ray]],[[doktor]] pakar memutuskan untuk melakukan kerja-kerja pembedahan tetapi terkejut selepas mendapati seekor cacing telah berjaya menembusi otak Alvarez.Para doktor juga berpendapat kehadiran cacing itu, besar kemungkinan adalah disebabkan oleh kesan daripada makan daging babi yang tidak masak dan banyak atau mungkin disebabkan oleh sebaran kotoran dari individu yang tidak mencuci tangan selepas memegang najis dan selepas menggunakan tandas. Alavarez yang dijangka pulih sepenuhnya selepas pembedahan itu berharap agar orang ramai akan mengambil iktibar dari pengalamannya itu.<ref>[http://abcnews.go.com/Health/PainManagement/story?id=6309464&page=1
It's Not a Tumor, It's a Brain Worm - Doctor Surprised to Find a Worm Living Inside a Woman's Brain]</ref>(Sumber diperolehi dari akhbar Kosmo! yang diterbitkan di Malaysia pada hari Sabtu,22 November 2008)