Bahagian Kapit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 20:
'''Bahagian Kapit''' yang terbentuk pada [[2 April]] [[1973]], merupakan bahagian ketujuh daripada sebelas buah bahagian pentadbiran yang terdapat di [[Sarawak]], [[Malaysia]]. Ia merupakan bahagian pentadbiran yang terbesar di [[Sarawak]] dengan keluasan 38,934 kilometer persegi.
 
Bancian yang telah dijalankan pada tahun 2010 mendapati bahagian ini mempunyai seramai 99,833 orang penduduk. Berdasarkan jumlah tersebut, pecahan populasi berdasarkan etnik penduduk adalah sebanyak 68.7% [[Iban|Iban]], 19.1% [[Orang Ulu]], 7% [[Cina]], 3.4% [[Melayu]], 1.3% [[Melanau]], 0.3% [[Bidayuh]], dan 0.1% etnik-etnik lain.
 
Bahagian Kapit terdiri daripada tiga buah daerah iaitu ([[Kapit]], [[Song, Sarawak|Song]] dan [[Belaga]]). Terdapat juga dua buah daerah kecil iaitu (Nanga Merit dan Sungai Asap).
 
86% daripada jumlah kawasan Kapit adalah merupakan hutan simpan. Ekonomi utama yang dijalankan di bahagian ini sebahagian besarnya adalah aktiviti-aktiviti yang berasaskan hutan, pertanian, penanaman [[sawit]], [[padi]], [[getah]], [[pisang]], dan [[lada hitam]]. Terdapat juga sumber asli seperti [[arang batu]] di sini. [[Empangan Bakun]] juga terletak di bahagian ini.
 
== Rujukan ==
{{Reflist}}<!--added above External links/Sources by script-assisted edit-->
 
== Pautan luar ==
* [http://www.kapitro.sarawak.gov.my Kapit local government]
* [http://www.kapit.net.my Kapit Tourism]
Baris 37:
 
{{coord missing|Malaysia}}
{{Sarawak-geo-stub}}
 
[[Kategori:Bahagian Sarawak]]
 
{{Sarawak-geo-stub}}