Bahan tambahan makanan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Bot: perubahan kosmetik
 
Baris 11:
 
Kesemua siri pengekodan nombor E mempunyai awalan "[[E]]", tetapi negara-negara di luar Eropah hanya menggunakan nombor, sama ada bahan tambahan itu diluluskan di Eropah atau tidak.
Sebagai contoh,[[asid asetik]] ditulis sebagai E260 di produk-produk yang dijual di Eropah, tetapi hanya dikenali sebagai bahan tambahan 260 di beberapa buah negara. Penambah makanan 103, [[alkanet]], tidak diluluskan untuk digunakan di Eropah sehingga tidak mempunyai nombor E, walaupun ia diluluskan untuk penggunakan di [[Australia]] dan [[New Zealand]]. Sejak tahun 1987, Australia telah mempunyai sistem yang diluluskan untuk pelabelan bahan perasa dalam makanan yang dibungkus. Setiap tambahan makanan harus diberi nama atau nombor. Nombor-nombor itu sama seperti di Eropah, tetapi tanpa awalan "E".
 
[[Pentadbiran Makanan dan Dadah|Pengurusan Makanan dan Dadah Amerika Syarikat]] (FDA) menyenaraikan barang-barang ini sebagai "[[umumnya diiktiraf sebagai selamat]]" (GRAS);<ref>See also "[http://www.fda.gov/Food/FoodIngredientsPackaging/FoodAdditives/default.htm Food Additives]", Food and Drug Administration website</ref> mereka disenaraikan di bawah kedua-dua nombor [[Khidmat Abstrak Kimia]] dan pengawalan FDA di bawah [[Kanun Peraturan Persekutuan Amerika Syarikat]].
Baris 18:
* Lihat [[nombor E]] untuk kod-kod nombor tersebut.
 
=== Kategori ===
Bahan tambahan makanan boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan, walaupun terdapat beberapa pertindihan di antara mereka.
 
Baris 41:
;Bahan pemekat : [[Bahan pemekat]] adalah bahan apabila ditambah ke dalam sebatian, akan menambah [[kelikatan]] tanpa ketara mengubahsuai sifat-sifat lain.
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
 
[[Kategori:Bahan tambah makanan| ]]