Perbezaan antara semakan "Bahasa Estonia"

k
Bot: perubahan kosmetik
k (Bot: perubahan kosmetik)
 
'''Bahasa Estonia''' (Estonia: ''eesti keel'') dituturkan oleh kira-kira 1.1 juta orang, dimana majoriti besar tinggal di [[Utara Eropah]] dari negara [[Estonia]].
 
Estonia tergolong kepada [[Finnik]] rumpun [[bahasa Finno-Ugrik]]. Estonia adalah demikian berhubungan dengan [[bahasa Finland|Finland]], dituturkan pada bahagian lain dari [[Teluk Finland]], dan lebih jaraknya kepada [[bahasa Hungary]] dari rumpun Ugrik. Meskipun setengah tindihan minor dalam kosa katanya, dari segi asalannya, bahasa Estonia adalah tidak berhubungan dengan kepada jiran barat terdekatnya, [[bahasa Sweden|Sweden]], mahupun kepada jiran selatannya, [[bahasa Latvia|Latvia]], mahupun kepada jiran timurnya, [[bahasa Russia|Russia]], dimana kesemuanya adalah [[bahasa Indo-Eropah]].
 
Salah satu dari ciri tersendiri Estonia adalah yakni ia mempunyai apa adalah tradisinya dilihat sebagai tiga darjah fonim panjang: pendek, panjang, dan "overlong", yakni seumpama [[International Phonetic Alphabet|IPA]] /toto/, /to:to/ dan /to::to/ adalah nyata, sebagaimana /toto/, /tot:o/, dan /tot::o/. Perbezaan antara panjang overlong adalah, dalam ikhtisas, sebagai banyak hal dari suku kata stres (melibatkan pitch) sebagai tempoh. Vokal panjang dan overlong adalah tidak dibezakan dalam tulisan Estonian; plosif, bagaimanapun, muncul dalam tulisan dengan tiga "darjah": b,d,g; p,t,k and pp;tt;kk (semua plosif nyahsuara).
 
{{lang-stub}}