Bahasa Telugu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 58.254.74.237 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 1.9.96.221
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 15:
|notice=Indic}}
 
'''Telugu''' (తెలుగు) tergolong dalam keluarga [[bahasa Dravidian]] dan adalah [[bahasa]] rasmi di negeri [[Andhra Pradesh]], [[India]]. Ia adalah bahasa Dravidian dengan nombor penutur yang terbesar di dunia,dan bahasa kedua terbesar yang dituturi di India selepas [[Bahasa Hindi|Hindi]] dan satu daripada 24 [[Senarai bahasa kebangsaan di India|bahasa rasmi kebangsaan]] di India. Orang Inggeris abad ke-19 memanggil ia ''[[bahasa Itali|Itali]] Timur'' laksana semua perkataan dalam Telugu diakhiri dengan bunyi [[vokal]], tetapi ia dipercayai yang penjelajah [[Portugal|Portugis]] [[Niccolò Da Conti]] datang dengan formulasi itu pada abad ke-15.
Diluar india bahasa Telugu dituturkan oleh kaum india berketurunan Telugu di Fiji,United Kingdom,Amerika Syarikat,Malaysia dan Afrika Selatan.
 
Penjajah inggeris telah membawa buruh-buruh Telugu berhijrah dari Andhara Pradesh ke Malaysia dan Singapura untuk berkerja disektor perladangan, perniagaan dan penternakan. Segelintir lagi berhijrah ke Burma untuk mendapatkan pekerjaan tetap. Bahasa Telugu masih wujud dinegeri-negeri ini hingga kegenerasi hari ini. Banyak persatuan serta syarikat persendirian hari ini berusaha untuk mengekalkan bahasa ini yang dikategorikan minoriti. Walaubagaimanapun, hari ini bahasa Telugu boleh dikatakan tersebar ke seluruh dunia terutamanya negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, United Kingdom, Jepun, Swizerland, Australia, New Zealand dan banyak lagi. Banyak majlis serta hari-hari kebudayaan Telugu dirayakan diserata dunia.
 
{{lang-stub}}