Bahasa gerak-geri: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rotlink (bincang | sumb.)
k fixing dead links
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 3:
Paralinguistik yang merangkumi bahasa gerak-geri telah diselidiki secara luas oleh ahli-ahli [[psikologi sosial]]. Bagi pertuturan harian dan [[psikologi]] popular, istilah ini sering digunakan untuk bahasa gerak-geri yang dianggapi sebagai luar kawal walaupun sebenarnya, perbezaan antara voluntari dan luar kawal seringnya tidak jelas: umpamanya, senyuman atau lambaian boleh dibuat secara voluntari ataupun secara luar kawal.
 
Bahasa gerak-geri voluntari merujuk kepada pergerakan, gerak isyarat dan lagak yang dibuat dengan sengaja (bersenyum, bergerak tangan, mengajuk tindakan). Ia juga dikaitkan kepada pelbagai jenis komunikasi tanpa bunyi, seperti gerak isyarat yang formal (umpamanya, oleh [[pengarah filem]]).
 
[[Air muka]] sering merupakan bentuk bahasa gerak-geri serta cara untuk mengesan perasaan seseorang.
 
 
== Asal bahasa gerak-geri ==
Perhubungan di antara bahasa gerak-geri dengan komunikasi [[haiwan]] sering diperdebatkan. Paralinguistik [[manusia]] mungkin merupakan penerusan bentuk-bentuk komunikasi yang digunakan oleh nenek moyang yang tidak berbahasa; ataupun bentuknya mungkin telah diubah dengan wujudnya bersama dengan bahasa.
 
Baris 14:
[[mawas]] bagaimana menari disebabkan oleh kemahiran itu.
 
Bahasa gerak-geri adalah hasil pengaruh genetik serta persekitaran. Kanak-kanak akan senyum dan ketawa walaupun mereka tidak pernah nampak senyuman. [[Etologis]] Iraneus Eibl-Eibesfeldt menuntut bahawa beberapa unsur bahasa gerak-geri yang asas adalah sejagat dan melintasi pelbagai budaya. Oleh sebab itu, ia ada pola gerak-geri tetap dibawah kawalan kenalurian. Sebahagian bentuk bahasa gerak-geri manusia menunjukkan penerusan dengan gerak isyarat komunikasi mawas yang lain, walaupun seringnya makna telah diubah. Gerak isyarat yang lebih halus dan yang berbeza-beza antara budaya (umpamanya, gerak isyarat untuk "ya" dan "tidak") harus dibelajari ataupun di ubah suai melalui pembelajaran, biasanya dengan pemerhatian persekitaran secara bawah sedar.
 
== Pentingnya bahasa gerak-geri dalam kumpulan ==
Terdapat tanda-tanda bahawa bahasa gerak-geri mungkin lebih mustahak dalam komunikasi kumpulan bila dibandingkan dengan komunikasi satu-dengan-satu. Dalam kumpulan, setiap orang mempunayi saluran bahasa gerak-geri yang terbuka kepada semua orang yang lain dalam kumpulan sedangkan pertuturan biasanya hanya dihadkan kepada satu orang sahaja pada satu masa. Dengan kata lain, lebih besar kumpulannya, lebih banyak bahasa gerak-geri dipergunakan.
 
== Contoh-contoh bahasa gerak-geri ==
Menunjukkan tapak tangan kepada para pendengar mungkin merupakan sikap terus-terang dan kejujuran, sedangkan menyembunyikan tapak tangan mungkin membawa makna tipuan. Menggerakkan tangan-tangan menghampiri [[mulut]] ataupun menyentuhkan [[hidung]] mungkin juga membawa maksud tipuan juga.
 
Mengalihkan [[kaki]] atau [[lutut]] ke arah orang yang lain mungkin menunjukkan minat kepada orang tersebut ataupun penerimaan.
Baris 28:
Kesenyapan sering merupakan satu bentuk paralinguistik yang mempunyai pelbagai tafsiran yang biasanya, bergantung kepada individu. Satu tafsiran yang merangkumi kesenyapan serta memandang lantai ataupun mengelakkan hubungan mata, biasanya menunjukkan bahawa orang itu sedang memikirkan masalah yang menjejaskannya secara emosi. Dalam [[budaya Barat]], tidak memandangkan mata orang juga menunjukkan tipuan. Ini juga menunjukkan bahawa anda lebih suka di tempat lain berbanding berbual dengan mereka; ketidakselesaan ataupun kerisauan yang disertai pembohongan.
 
== Sila lihat juga ==
* [[Proksemik]]
* [[Kinesik]]
* [[Gerak isyarat]]
* [[Air muka]]
* [[Postur]]
* [[Hubungan mata]]
* [[Pengaturcaraan neuro-linguistik]]
 
== Rujukan ==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Body_language Rencana "Bahasa gerak-geri" di en:Wikipedia]
* Argyle, M. (1990). Komunikasi gerak-geri (''Bodily communication'') (Edisi kedua). New York: International Universities Press. ISBN 0823605515
* Eugen Tarnow (1997). Bahasa gerak-geri adalah amat penting dalam kumpulan-kumpulan yang besar. http://cogprints.org/4444/
 
== Pautan luar ==
* [http://web.archive.org/20081203135715/members.aol.com/nonverbal2/diction1.htm Kamus tanpa lisan bagi Gerak Isyarat, Isyarat dan Tanda-tanda Bahasa Gerak-geri]
* [http://www.lichaamstaal.com/english Bahasa yang digunakan oleh semua orang]
* [http://www.doctorhugo.org/bodylanguagesequences/series1/index.html Urutan-urutan Bahasa Gerak-geri] - Projek web bagi filem-filem yang terlalu ringkas oleh [[Dr. Hugo Heyrman]].
* [http://www.irc.atr.jp/~mlyons/facial_expression.html Halaman Sumber bagi Air Muka] Pautan-pautan ke kelompok-kelompok penyelidikan dan sumber-sumber yang lain mengenai persepsi air muka, pengecaman serta sintesis.
 
[[categoryKategori: bahasaBahasa|Gerak-geri]]
 
[[cs:Neverbální komunikace]]
Baris 54:
[[de:Nonverbale Kommunikation]]
[[en:Body language]]
[[nl:Lichaamstaal]]
[[ja:ボディー・ランゲージ]]
[[nl:Lichaamstaal]]
[[pl:Mowa ciała]]