Bahasa pengaturcaraan PL/I: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 29 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q223433
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 19:
Domain utama PL/I adalah pemprosesan data; ia menyokong rekrusif dan pengaturcaraan berstruktur. Sintek bahasa menyerupau bahasa Inggeris dan sesuai bagi menggambarkan format data rumit, dangan set fungsi yang luas tersedia bagi mengesah dan menggunakannya.
 
== Sejarah PL/I ==
PL/I dibangunkan oleh [[International Business Machines|IBM]], di [[Makmal Hursley]] di United Kingdom, sebagai sebahagian dari [[System/360]]. Sebelum System/360, IBM membuat beberapa model tidak serasi komputer kerangka IBM bagi tujuan berlainan: sesetengah bertujuan bagi kegunaan perdagangan, yang lain bagi tujuan saintifik. Matlamat projek System/360 adalah membangunkan siri modelkomputer yang serasi bagi menggantikan semua model sebelumnya, dan boleh digunakan sama baik sama ada untuk tujuan perdagangan dan saintifik.
 
=== Ciri-ciri dipertingkat ===
Dengan sokongan penuh bagi [[penuding (pengkomputeran)|penuding]] kepada semeju jenis data (termasuk penuding kepada struktur), [[rekursi]], pemprosesan bersama, [[fungsi (sains komputer)|fungsi]] bina dalam yang meluas serta banyak kemudahan lain, PL/I memang dilihat lebih maju kehadapan berbanding bahasa-bahasa lain yang sezaman dengannya. Tambahan lagi, [[prapemproses]] makro PL/ adalah luar biasa, agak unik, dalam penggunaan sintaks dan semantik bahasa sasarannya (misalnya jika dibandingkan dengan arahan "#" [[prapemproses C]]). Walau bagaimanapun, semua ini masih gagal meyakinkan sebahagian besar golongan pengaturcara atau kedai-kedai untuk bertukar kepada PL/I.
 
Baris 59:
</pre>
 
== Piwaian ==
[[American National Standards Institute|ANSI]] ANSI X3.53-1976 (R1998) ''Information Systems - Programming Language - PL/I''.<br>
[[American National Standards Institute|ANSI]] ANSI X3.74-1987 (R1998) ''Information Systems - Programming Language - PL/I General-Purpose Subset''.
 
== Nota ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
{{wikibooks}}
* [http://www.kednos.com/ Kednos PL/I] for [[Hewlett-Packard|HP]] [[OpenVMS]] [[VAX]] and [[DEC Alpha|Alpha ]]
* [http://www-306.ibm.com/software/awdtools/pli/ IBM PL/I] for [[IBM mainframe]], [[Linux on zSeries]] and [[Microsoft Windows|Windows]]
* [http://www.users.bigpond.com/robin_v/resource.htm PL/I Resources]