Baiat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 11 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q804061
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 7:
Sebagaimana layaknya sebuah akad, dalam Baiah perlu ada [[ijab]] (penyerahan) dan [[qabul]] (penerimaan). Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya mencontohkan bahawa ijab berasal dari umat sebagai pemilik kekuasaan. Calon [[khalifah]] mengabulkannya. Ijabnya berupa penyerahan kekuasaan dari rakyat kepada [[Khalifah]] untuk menerapkan Islam dan penyerahan ketaatan mereka kepadanya. Qabulnya berupa penerimaan hal tersebut oleh calon khalifah.
 
== Syarat-syarat sah Baiah ==
 
# Islam
Baris 14:
# Redha dan atas pilihan
 
== Lafaz Baiah ==
Lafaz baiah perlu ada 2 perkara :
 
Baris 34:
(2) [[Baiah Taat]], iaitu baiah kaum Muslim terhadap khalifah terpilih dengan memberikan ketaatan kepadanya. [[Baiah Taat]] bukanlah untuk mengangkat khalifah, kerana khalifah sudah ada.
 
Kedua baiah ini juga didasarkan pada [[Ijmak]] Sahabat. Misalnya, Abu Bakar diangkat oleh sebagian Sahabat sebagai calon dari semua Sahabat, baik kalangan Muhajirin maupun Anshar. Setelah baiah dilakukan di Saqifah, esoknya kaum Muslim dikumpulkan di masjid. Abu Bakar berdiri di Mimbar. Sebelum [[Abu Bakar]] berbicara, Umar bin Khathab antara lain berbicara,
 
"Sesungguhnya Allah telah mengumpulkan urusan kalian kepada pundak orang terbaik di antara kalian. Dia Sahabat yang berdua bersama Rasul di gua. Berdirilah kalian, baiahlah dia."