Rashid Sibir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Menambah pautan IMDb.
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
Kebanyakan drama yang diarahnya lebih cenderung kepada tema kemasyarakatan yang mencakupi tema kemiskinan, kasih sayang dan kematian yang dapat membuat penonton berfikir.
 
Pengarah yang berasal dari Sungai Nibung, [[Semerah]], [[Batu Pahat]], [[Johor]] ini mula mendapat perhatian ramai sewaktu menghasilkan drama bersiri [[Mat Despatch (Siri TV)|Mat Despatch]]. Drama yang diterbitkan oleh [[Berjaya Filem]] itu telah disiarkan oleh [[RTM]] dari [[1996]] hingga [[2002]].
 
Pengarah yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa (Penyiaran) dari [[UiTM]] ini, merupakan anak ke-11 daripada 13 beradik.
 
Filem pertama arahan Rashid ialah Sutera Putih. Filem itu telah mengangkatnya sebagai Pengarah Harapan pada [[Festival Filem Malaysia]] pada [[1997]]. Persinggahan Abadi lakonan [[Susan LancasterLankester]] dan [[Shaharuddin Thamby]] merupakan drama pertama arahan Rashid pada [[1993]].
 
Pada 31 Mac 2007, beliau semasa berumur 40 tahun menamatkan zaman bujang dengan berkahwin dengan Nurulhuda Azizi, 26 di [[USJ]], [[Subang Jaya]], [[Selangor]].<ref name="Raub, Pahang">[[Utusan Malaysia]]. [http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0408&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_02.htm Hujan iringi persandingan Rashid – Nurulhuda]. 8 April 2007.</ref>
 
==Filemografi==