Baroque: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
[[Fail:Peter_Paul_Rubens_-_The_Adoration_of_the_Magi_-_WGA20244.jpg|thumb|rightkiri|upright|''Adoration,'' oleh [[Peter Paul Rubens]]]]
'''''Baroque''''' atau '''Barok''' (nama ini diterbitkan dari [[kata sifat]] dalam [[bahasa Perancis]] yang diambil dari [[kata benda]] [[bahasa Portugis]] "barroco") ialah istilah untuk suatu tempoh kesenian dan [[gaya]] seni yang mendominasinya. Gaya Baroque menggunakan gerak yang dilebih-lebihkan dan maklumat yang jelas dan mudah ditafsirkan untuk menghasilkan [[drama]], ketegangan, semangat yang hidup dan keagungan dalam [[seni patung]], [[lukisan]], [[sastera]], dan [[muzik]]. Gayanya telah dimulakan sekitar tahun [[1600]] di [[Rom]], [[Itali]] dan telah tersebar ke sebahagian besar wilayah [[Eropah]]. Dalam muzik, gaya Baroque dikenakan pada tempoh terakhir dari dominasi [[kaunterpoin]] yang imitatif.
 
Baris 13:
== Bacaan lanjut ==
* [[Heinrich Wölfflin]], 1964. ''Renaissance and Baroque'' (Cetak ulang 1984; aslinya terbit dalam [[bahasa Jerman]], 1888) Pengajian Klasik.
* [[Michael Kitson]], 1966. ''The Age of Baroque''
* [[John Rupert Martin]], 1977. ''Baroque'' Survai yang lebih terinci.
* [[Germain Bazin]], 1964. ''Baroque and Rococo'', (aslinya dalam bahasa Prancis; dicetak ulang sebagai ''Baroque and Rococo Art'', 1974)