Tuberkulosis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 16:
| MeshName = Tuberculosis
| MeshNumber = C01.252.410.040.552.846
}}
 
'''Batuk kering''' atau penyakit '''tuberkulosis''' (sering digelar '''tibi''') adalah [[jangkitan]] [[bakteria]] ''[[Mycobacterium tuberculosis]]'', yang biasanya menyerang [[paru-paru]] (TB pulmonari) dan ia juga mampu menyerang [[sistem saraf tunjang]] ([[meningitis]]), [[sistem limfa]], [[sistem peredaran|sistem peredaran]] (TB miliari), [[sistem genitourinari]], [[tulang]], [[sendi]] dan lain-lain.
 
Di [[Malaysia]], penyakit Ttibi pada suatu ketika dahulu pernah menjadi pembunuh utama kepada penduduk di negara ini (ketika itu Tanah Melayu -Malaya) di antara tahun 1945 hingga 1957. <ref>[http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0809&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm Penyakit Tibi mudah merebak]</ref> Kini, seramai 15,852 orang dilaporkan menghidap penyakit batuk kering di negara ini pada 2003 iaitu bersamaan dengan kadar insiden sebanyak 64 kes bagi setiap 100,000 penduduk menurut lapuran Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad. Secara umumnya, terdapat penurunan trend kadar insiden batuk kering di Malaysia iaitu pada kadar dua peratus setahun sejak sepuluh tahun lepas.
[[Fail:TB Culture.jpg|thumb|Gambar besar kultur ''[[Mycobacterium tuberculosis]]'']]
 
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga mendapati imunisasi BCG yang diberikan kepada bayi baru lahir tidak memberi perlindungan sepenuhnya terhadap jangkitan batuk kering. Imunisasi BCG hanya melindungi kanak-kanak daripada mendapat penyakit batuk kering yang teruk. Apabila kanak-kanak meningkat dewasa, risiko jangkitan ini adalah sama dengan orang dewasa lain yang tidak mendapat imunisasi BCG.
 
WHO menetapkan dua sasaran utama menjelang 2005 iaitu mengesan sekurang-kurangnya 70 peratus kes baru batuk kering kahak positif dalam masyarakat dan menyembuhkan sekurang-kurangnya 85 peratus daripada mereka yang dikesan. Malaysia telah mencapai sasaran ini sejak tahun 2002.
 
Adalah sukar untuk menentukan bilakah penyakit batuk kering dapat dihapuskan di Malaysia ini memandangkan banyak faktor yang menyumbang kepada kemunculan semula [[penyakit]] ini, antaranya termasuk :-
Baris 70:
* [http://www.moh.gov.bn/healthpromotions/download/penyakittibi.pdf Apakah penyakit Tibi]
* [http://intra.hukm.ukm.my/kppk/_3_healthpro/healthpro_04_04_3.pdf Tanda tanda penyakit Tibi]
 
 
[[Kategori:Penyakit dan gangguan]]