Benson & Hedges: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
k Bot: perubahan kosmetik
 
Baris 1:
{{Infobox
| title = Benson & Hedges<br>بينسن ايند هيجس
| image = [[FileFail:Benson & Hedges Silver 20.jpg|250px]]
| caption = Pek Benson & Hedges Silver dengan amaran.
| introduced = [[1873]]
Baris 9:
}}
 
'''Benson & Hedges''' ([[Tulisan Jawi|tulisan Jawi]]: بينسن ايند هيجس) ialah salah satu jenama [[rokok]] yang dikeluarkan oleh [[Philip Morris International]], [[British American Tobacco]], dan [[Japan Tobacco]]. Benson & Hedges dilancarkan pada tahun [[1873]].
 
Di [[Malaysia]], ia diperbuat dan disebarkan oleh [[Rothmans]].
 
== Sejarah ==
Benson & Hedges diasaskan di [[Kanada]] pada tahun [[1873]] oleh Richard Benson dan William Hedges sebagai Benson dan Hedges Ltd. Alfred Paget Hedges menggantikan bapanya dalam perniagaan pada tahun [[1885]]. Pada tahun yang sama, Richard Benson meninggalkan perniagaan dan ibu pejabat ini telah berpindah ke England. Pada tahun [[1900]], ia menyaksikan cawangan pembukaan Benson & Hedges Ltd di [[Amerika Syarikat]]. Pada tahun yang sama pula, cawangan [[Amerika Syarikat]] menjadi bebas, dan telah dibeli oleh Philip Morris International. Benson & Hedges Ltd di UK telah dibeli oleh Gallaher Limited pada tahun [[1957]]. Royal Warrant telah dikeluarkan kepada syarikat [[Inggeris]] pada tahun [[1878]], selepas lima tahun diperlukan bekalan Keluarga Royal. Ini telah dibatalkan pada [[1999]] kerana "kekurangan permintaan dalam isi rumah Royal". The Waran Seal, yang sebelum ini berada di tudung flip kotak, telah dibuang. Pada bulan Jun 1977, Benson & Hedges Gallaher diwakili, bersama-sama dengan eksekutif daripada enam syarikat tembakau antarabangsa utama yang lain, pada mesyuarat haram gaya Operasi Berkshire di Shockerwick House luar Bath, England, di mana mereka bersetuju dengan strategi yang sengaja mengelirukan orang awam lebih kesan berbahaya berbanding rokok dan membantut usaha kawalan tembakau kerajaan dan kumpulan kesihatan.
 
== Pemasaran ==
Rokok ini ialah didapati dalam bentuk Emas atau Perak, dan di sesetengah negara juga sebagai hijau (Menthol), biru, putih dan hitam. Japan Tobacco juga mengeluarkan cerut Hamlet.
 
=== Pasaran [[Inggeris]] ===
 
Dalam pasaran UK pada tahun 1970-an, Benson & Hedges berlari kempen pengiklanan yang dimainkan di atas had apa yang boleh dikatakan dan ditunjukkan dalam iklan rokok. Satu siri yang menarik photomontages dan filem pawagam, yang dicipta oleh Collett Dickenson Pearce, memaparkan pek emas dalam juxtapositions pelbagai transformasi dan nyata, tanpa perkataan dan rakyat. John Emperor, yang telah digunakan oleh CDP, adalah pencipta logo pek.
 
Pada tahun [[2007]], Benson dan Hedges berubah pembungkusan dari Benson & Hedges Special Filter menjadi Benson dan Hedges Gold, dengan formula yang sedikit berbeza dan juga melancarkan versi Perak, yang mengandungi tar dan [[Nikotin|nikotin]] lebih sedikit 0.1 mg pada harga sedikit murah. Pada tahun [[2008]], Benson dan Hedges melancarkan pek 14 rokok yang dijual di sepanjang sisi 10 dan 20 pek. Ia juga melancarkan versi Black, tetapi ini hilang pada awal tahun [[2009]]. Pada bulan [[Julai]] [[2009]], Benson & Hedges melancarkan versi Emas dan Perak tembakau beralun. Ia juga melancarkan pek gelangdar untuk rokok Silver yang berjenama.
 
Pada bulan [[Jun]] [[2010]], Benson dan Hedges melancarkan pek Edge, gaya baru pembungkusan dengan sudut bermata/melengkung, untuk pek rokok Benson & Hedges Gold 20.
Baris 33:
Jenis rokok Benson & Hedges terbaru ialah Benson & Hedges Dual Flavor. Paket direka sekitar gaya "gelangsar" dilihat pada jenama Perak, tetapi rokok Dual sendiri mempunyai kapsul poppable pengguna menthol di dalam penapis. Rokok boleh dihisap dengan rasa tembakau tradisional; tetapi jika kapsul muncul kemudian rasa menthol dilepaskan ke dalam penapis, menjadikan rasa rokok dari tembakau ke dalam menthol. Sehingga [[Oktober]] 2012, Benson & Hedges Duals terdapat dalam "kedai sudut" paling francais pada kadar harga standard.
 
=== Pasaran luar negara ===
 
Dalam tahun 1930-an, Benson & Hedges (Overseas) Ltd telah ditubuhkan oleh Abraham Wix untuk mengendalikan perdagangan luar negara. Cawangan ini telah dibeli oleh British American Tobacco pada tahun [[1956]]. Hari ini, British American Tobacco memasaran Benson & Hedges di seluruh Asia Pasifik, termasuk [[Australia]] dan [[New Zealand]], tetapi dengan pengecualian [[Taiwan]] dan [[Filipina]]. Cawangan Kanada Benson dan Hedges dimiliki oleh Philip Morris International.
Baris 45:
Jenis-jenis rokok Benson & Hedges di [[Amerika Syarikat]], iaitu :
 
* '''Benson & Hedges''' ''King Size'' - Kotak
* '''Benson & Hedges''' Menthol - ''King Size'' & 100s
* '''Benson & Hedges''' ''Multifilter Kings'' - ''Soft''
* '''Benson & Hedges''' 100s - ''Soft'', Kotak
* '''Benson & Hedges''' 100s Menthol - ''Soft'', Kotak
* '''Benson & Hedges''' 100s ''DeLuxe'' - Kotak
* '''Benson & Hedges''' 100s ''DeLuxe'' Menthol - Kotak
* '''Benson & Hedges''' 100s Luxury - ''Soft'', Box
* '''Benson & Hedges''' 100s ''Luxury'' Menthol - ''Soft'', Kotak
 
== Tajaan ==
 
=== Sukan ===
 
==== [[Badminton]] ====
Benson & Hedges menaja [[Terbuka Malaysia (badminton)|Terbuka Malaysia]] sejak tahun [[1937]] sehingga ketika ini.
 
==== Lumba [[Kereta|kereta]] ====
Benson & Hedges merupakan penaja utama pasukan [[Jordan Grand Prix]] sejak tahun 1996 hingga 2005. Benson & Hedges menyokong dengan [[Cogan kata|cogan kata]] "''Be On Edge''" ('''BE'''NS'''ON''' & H'''EDGE'''S)
 
==== [[Golf]] ====
Benson & Hedges menaja [[Terbuka Malaysia (golf)|Terbuka Malaysia]] sejak tahun [[1962]] dan [[Kejohanan Golf Terbuka Antarabangsa Benson & Hedges]] sejak tahun [[1971]].
 
=== TV ===
Benson & Hedges pernah menaja rancangan ''B&H Golden Dreams'' (kemudian ''B&H Gold & Dreams'') dan ''B&H Golden Dreams Xtreme'' di [[TV3]] pada sekitar tahun 1990-an.
 
== Pautan luar ==
* [http://www.pmi.com Laman web rasmi]
 
[[Kategori:Rokok]]