Bhinneka Tunggal Ika: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImageFail:Coat of Arms of Indonesia Garuda Pancasila.svg|thumb|250px||rightkiri|'''Bhinneka Tunggal Ika''' pada logo Garuda Pancasila]]
 
'''Bhinneka Tunggal Ika''' ialah [[moto]] atau [[slogan]] negara [[Indonesia]]. [[Frasa]] ini bermaksud 'Berbeda-beda tapi Tetap Satu juga' . Bhinneka bermaksud 'beraneka'. Tunggal bermaksud 'satu'. Ika bermaksud 'itu'.
 
Moto ini mula diperkenalkan semasa [[Indonesia]] merdeka pada tahun [[1945]] selepas berjuang melalui '[[buluh runcing]]' daripada [[Belanda]] dan [[Jepun]]. [[Sultan Abdul Hamid II]] dari [[Pontianak]], [[Kalimantan]] memperkenalkannya dan disokong oleh [[Presiden Indonesia]] ketika itu, [[Sukarno]].
 
Moto ini dicatat pada [[logo]] [[Garuda Pancasila]] iaitu logo negara Indonesia. Istilah ini digunakan kerana mahu menunjukkan kelainan dan bangsa Indonesia yang rencam dan ratusan pulau tetapi dapat disatukan melalui satu negara yang unik, Indonesia.
 
== Asal usul ==
'''Bhinneka Tunggal Ika''' berasal dari karya [[puisi]] kuno ber[[bahasa Jawa]] yang ditulis oleh [[Mpu Tantular]] semasa [[Empayar Majapahit]] yang berpusat di pulau [[Jawa]] pada abad ke-14. Tentunya puisi ini berunsur agama [[Buddha]] yang menjadi anutan penduduk Jawa beragama [[Hindu]] dan [[Buddha]].
 
Puisinya :
Baris 19:
: Kewujudan [[Buddha]] dan [[dewa]] [[Siva]] dilihat berbeza,
: Tentu berbeza tetapi kebenaran boleh dikenal pasti,
: Sebab kebenaran Buddha dan Siva satu jua,
: Kelihatan beraneka tetap satu jua, itulah kewajipan.
 
== Kontroversi ==
 
[[Kategori:Kebudayaan Indonesia]]