Bilangan ajaib: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Artvill (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
k Bot: perubahan kosmetik
 
Baris 6:
Kestabilan yang aneh bagi [[isotop]] yang mempunyai bilangan ajaib bermakna [[unsur transuranium]] boleh dicipta dengan menggunakan nukleus yang sangat besar tetapi tidak tertakluk kepada [[pereputan radioaktif]] yang terlampau cepat yang lazimnya berlaku pada [[nombor atom]] yang tinggi (hingga 2007, isotop yang paling lama hidup yang diketahui antara semua [[Pulau kestabilan|unsur antara 110 dan 120]] bertahan hanya 12 min., seterusnya 22 saat). Isotop yang besar mempunyai bilangan ajaib bagi nukleon yang dikatakan wujud dalam [[pulau kestabilan]]. Tidak seperti bilangan ajaib 2-126, yang direalisasikan dalam nukleus sfera, pengiraan melalui teori meramalkan bahawa nukleus dalam pulau kestabilan adalah tidak berbentuk. Sebelum ini diketahui, bilangan ajaib yang lebih tinggi, seperti 184, dikatakan mempunyai bentuk sfera seperti yang diramalkan oleh pengiraan mudah. Kini dipercayai bahawa turutan bilangan ajaib sfera tidak boleh dipanjangkan begitu rupa.
 
== Keajaiban berganda ==
Nukleus yang mempunyai kedua-dua proton dan neutron ([[nombor atom]]) yang sama bilangannya dengan bilangan ajaib dipanggil "ajaib berganda", dan amatlah stabil dari pereputan. Contoh bagi isotop ajaib berganda termasuklah [[helium]]-4 (<sup>4</sup>He), [[oksigen]]-16 (<sup>16</sup>O), [[kalsium]]-40 (<sup>40</sup>Ca), [[kalsium]]-48 (<sup>48</sup>Ca), [[nikel]]-48 (<sup>48</sup>Ni) dan [[plumbum]]-208 (<sup>208</sup>Pb). Yang berikutnya ialah ajaib berganda tetapi tidak mempunyai kesal luar biasa terhadap kestabilan mereka: [[stanum]]-100 (<sup>100</sup>Sn) & [[stanum]]-132 (<sup>132</sup>Sn). Maka, bukanlah kebetulan yang [[helium]]-4 (<sup>4</sup>He) merupakan nukleus yang paling banyak (dan stabil) dalam alam semesta<ref>[http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/nucene/nucbin2.html#c1 Hyperphysics]</ref> dan <sup>208</sup>Pb merupakan nuklid terberat yang stabil.
 
Baris 14:
 
 
== Terbitan ==
Bilangan ajaib diperoleh dari kajian empirik; walau bagaimanapun, jika bentuk [[daya nuklear|keupayaan nuklear]] diketahui, maka [[persamaan Schrödinger]] boleh diterbitkan bagi gerakan nukleon dan aras tenaga. Petala nuklear dikatakan wujud apabila pemisahan antara aras tenaga dikatakan lebih besar dari pemisahan min tempatan.
 
Dalam [[model petala]] bagi nukleus, bilangan ajaib adalah bilangan nukleon apabila petala dipenuhi. Sebagai contoh, bilangan ajaib 8 berlaku apabila aras tenaga 1s<sub>1/2</sub>, 1p<sub>3/2</sub>, 1p<sub>1/2</sub> diisi seolah-olah wujud jurang tenaga yang besar antara 1p<sub>1/2</sub> dan aras tenaga yang tertinggi seterusnya 1d<sub>5/2</sub>. Nilai empirik boleh dihasilkan dengan menggunakan [[model petala]] klasik dengan [[tindak balas spin-petala]] yang kuat.
 
== See also ==
* [[Pulau kestabilan]]
* [[Maria Goeppert-Mayer|Maria Göppert-Mayer]]
Baris 26:
* [[Rumus jisim separa empirik]]
 
== Pautan luar ==
* [http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/nuclear/shell.html Nukleon Model Petala]
* [[OEIS]] : A018226 Bilangan ajaib: atom dengan bilangan proton dan neutron yang dianggap stabil.[http://www.research.att.com/~njas/sequences/A018226]
 
== References ==
<references/>