Bivalvia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 64 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q25368
k Bot: perubahan kosmetik
 
Baris 13:
lihat teks
}}
'''Bivalvia''' adalah [[kelas (biologi)|kelas]] dalam [[moluska]] yang mencakupi semua '''kerang-kerangan''': memiliki sepasang [[cengkerang]] (nama "bivalvia" bererti dwicangkerang). Nama lainnya adalah '''Lamellibranchia''', '''Pelecypoda''', atau '''bivalva'''. Ke dalam kelompok ini termasuk berbagai [[kerang]], [[kupang]], [[etok]], [[remis]], [[kijing]], [[lokan]], [[kapis]], [[tiram]], serta [[kima]]; meskipun kelainan di dalam bivalvia sebenarnya sangat luas.
 
Kerang-kerangan banyak bermanfaat dalam kehidupan manusia sejak zaman purba. [[Daging]]nya dimakan sebagai sumber [[protein]]. Cangkerangnya dimanfaatkan sebagai perhiasan, bahan [[kerajinan tangan]], bekalan kubur, serta alat pembayaran (bahan mata wang) pada masa lampau. [[Mutiara]] dihasilkan oleh beberapa jenis tiram. Pemanfaatan [[moden]] juga menjadikan kerang-kerangan sebagai [[biofilter]] terhadap [[pencemaran]].
 
== Sistematik ==
Klasifikasi berikut adalah berdasarkan klasifikasi [[Newel]] (1965) yang didasarkan pada morfologi. Hingga sekarang belum tersedia filogeni yang dapat dipercayai sepenuhnya. Beberapa kelompok diketahui [[parafiletik]], terutama [[Anomalodesmata]]. Terdapat pula sistematik alternatif berdasarkan morfologi [[insang]] dari [[Franc]] (1960) dan disebutkan bila perlu pada daftar di bawah. Franc memisahkan [[Septibranchia]] dalam kelompok tersendiri, meskipun secara molekularnya membuatkan [[Eulamellibranchia]] menjadi [[parafiletik]].
<!-- Due to classification schemes using single organ systems to draw phylogenies, as well as numerous naming schemes, many conflicts have arisen. More recent systems combine multiple organ systems, fossil records, as well as molecular data to draw more robust phylogenies.
 
Baris 59:
 
Subkelas [[Palaeotaxodonta]] ([[Protobranchia]] menurut Franc)
* [[Ordo (biologi)|Ordo]] [[Nuculoida]]
Subkelas [[Cryptodonta]] ([[Protobranchia]] menurut Franc)
* †[[Praecardioida]]
* [[Solemyoida]]
Subkelas [[Pteriomorphia]] (tiram, kupang, dll., [[Filibranchia]] menurut Franc)
* [[Arcoida]]
* †[[Cyrtodontoida]]
* [[Mytiloida]]
* [[Ostreoida]] – semula termasuk Pterioida
* †[[Praecardioida]]
* [[Pterioida]]
Subkelas [[Paleoheterodonta]] ([[Eulamellibranchia]] menurut Franc)
* †[[Trigonioida]]
* [[Unionoida]] (jenis-jenis kupang air tawar)
* †[[Modiomorpha]]
Subkelas [[Heterodonta]] (mencakupi remis, lokan, dan kerang-kerang yang biasa dikenali, [[Eulamellibranchia]] menurut Franc)
* †[[Cycloconchidae]]
* †[[Hippuritoida]]
* †[[Lyrodesmatidae]]
* [[Myoida]]
* †[[Redoniidae]]
* [[Veneroida]]
Subkelas [[Anomalodesmata]] (([[Eulamellibranchia]] menurut Franc)
* [[Pholadomyoida]]
 
== Rujukan ==
Baris 102:
== Pautan luar ==
{{commonscat|Bivalvia}}
* [http://www.ucmp.berkeley.edu/ Museum of Paleontology] - [[Palaeontology]] from the [[University of California, Berkeley]]
* [http://www.wooster.edu/geology/Bioerosion/Bioerosion.html Bioerosion website at The College of Wooster]
 
[[Kategori:Bivalvia]]