Bola: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kayu
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 8:
 
{{BM}}
Bola adalah satu pusingan, biasanya bulat tetapi kadang-kadang bujur telur, objek dengan menggunakan pelbagai. Ia digunakan dalam permainan bola, di mana bermain permainan berikut negeri bola kerana ia dipukul, ditendang atau dibuang oleh pemain. Bola juga boleh digunakan untuk aktiviti-aktiviti yang mudah, seperti tangkapan, guli dan menjugel. Bola yang diperbuat daripada bahan-bahan keras Wearing digunakan dalam aplikasi kejuruteraan untuk menyediakan galas geseran yang sangat rendah, yang dikenali sebagai galas bebola. Senjata serbuk hitam menggunakan batu dan logam bola sebagai projektil.
 
Walaupun banyak jenis bola hari ini dibuat dari getah, borang ini adalah tidak diketahui di luar Amerika sehingga selepas pelayaran Columbus. Sepanyol Eropah pertama untuk melihat melantun bola getah (walaupun pepejal dan tidak melambung) yang telah digunakan terutamanya dalam ballgame Mesoamerican. Bola yang digunakan dalam pelbagai sukan di bahagian-bahagian lain di dunia sebelum Columbus telah dibuat dari bahan-bahan lain seperti pundi kencing haiwan atau kulit, disumbat dengan pelbagai bahan.
Baris 14:
Seperti bola adalah salah satu objek sfera yang paling biasa kepada manusia, perkataan "bola" digunakan untuk merujuk kepada, atau untuk menerangkan, apa-apa jua yang sfera atau berhampiran sfera.
 
== Etimologi ==
The penggunaan 1 dikenali bola perkataan dalam bahasa Inggeris dalam erti badan satu globular yang sedang dimainkan dengan adalah dalam 1205 di La ȝ Brut Amon itu, atau Chronicle Britain dalam frasa, "Summe heo driuen balles luas ȝ eond tha feldes." Perkataan datang dari yang Tengah Bahasa Inggeris bal (inflected sebagai bola-e,-es, seterusnya dari Old Norse böllr (disebut [bɔl ː r]; bandingkan baller Lama Sweden, dan Sweden buah kapas) dari Proto-Jermanik ballu-z, (mana mungkin Tengah Tinggi Jerman bal, bola-es, Tengah Belanda bal), seasalnya dengan Tinggi Lama Jerman ballo, pallo, Tengah Tinggi Jerman Balle dari Proto-Jermanik * Ballon (lemah maskulin), dan Tinggi Lama Jerman Balla, Palla Tengah Tinggi Jerman Balle, Proto-Germanic * Ballon (feminin lemah) Tiada wakil Inggeris Lama mana-mana dikenali (bentuk menjawab dalam Bahasa Inggeris Lama telah beallu,, e-- bandingkan bealluc, ballock). Jika bola - asli di Jerman, ia mungkin telah menjadi satu seasalnya Latin foll adalah rasa dalam ejaan kemudian Inggeris Tengah Balle perkataan bertepatan grafik dengan Perancis Balle "bola" dan "" ditiup perkara atau dinaikkan. "bungkus "yang telah itu telah tersilap dianggap untuk menjadi sumber. Perancis Balle (tetapi tidak Boule) dianggap sebagai berasal dari Jerman, sendiri, bagaimanapun.
 
== Permainan bola popular ==