Boling sepuluh pin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k →‎Keselamatan Bowling: baiki tatabahasa
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImageFail:Bowling - albury.jpg|thumb|300px|Boling sepuluh pin]]
'''Boling sepuluh pin''' atau ''ten-pin bowling'' adalah sejenis [[sukan]] kompetitif dan riadah di mana seorang pemain diperlukan untuk menggolek [[bola]] di atas lorong yang dibuat dari kayu atau sintetik (''polyurethane'') dengan tujuan untuk mendapat mata secara menjatuhkan sebanyak [[pin boling|pin]] yang mungkin.
 
Baris 8:
 
== Sejarah ==
Terdapat banyak bentuk bowling, dengan salah satu daripadanya yang paling terkini [sepuluh pin bowling]], juga dikenali sebagai norma. Bentuk yang paling primitif yang terawal daripada bowling boleh bertarikh balik kepada [[Mesir Purba] dengan Tenpin: Sejarah dan Asal-usul Bowling. Sesungguhnya 2,000 tahun yang lalu permainan yang sama berkembang antara legionaries Roman: ia melibatkan melambung objek batu sehampir mungkin dengan objek batu yang lain (permainan ini menjadi popular dengan Askar Rom, dan akhirnya berkembang ke Itali [[Bocce]], boling atau luar) Bowling di Rom purba]
 
Kaedah-kaedah yang seragam yang pertama telah ditubuhkan di [[New York City]], pada September 9, 1895. Hari ini, boling adalah dinikmati oleh 95 juta orang di lebih daripada sembilan puluh buah negara di seluruh dunia dan terus berkembang melalui media hiburan seperti permainan video untuk konsol rumah dan peranti pegang tangan.
Baris 14:
== Keselamatan Bowling ==
 
Seperti apa-apa aktiviti fizikal yang lain, [[pemanasan]] membantu untuk mengelakkan kecederaan. Bola bowling yang berat dengan julat berat badan yang berbeza-beza, untuk mengelakkan [[terikan kecederaan berulang|pergelangan tangan tercedera]], mereka harus diambil dengan kedua-dua belah tangan. Apabila memilih bola, pastikan lubang-lubang jari tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil. Anda juga perlu bola yang tidak terlalu ringan, tetapi cukup berat anda masih boleh dibuang dengan mudah. Jika bola itu terlalu ringan, anda mungkin akan mengalami kecelakaan yang buruk. Ia juga disyorkan untuk membengkokan [[lutut]] ssambil memgayun bola bowling untuk mengelakkan [Kembali kecederaan | kecederaan belakang]]. Mekanisme pulangan bola bowling mempunyai roda yang didorong oleh, dan pemain perlu pastikan tangan mereka yang jelas. Pemain juga perlu memanaskan jari mereka sebelum memasukkan mereka ke dalam bola bowling, untuk memastikan bahawa jari mereka tidak terjebak dalam bola
 
== Pemarkahan ==
Bowling yang paling biasa adalah bowling. Dalam bowling, perlawanan terdiri daripada setiap pemain bowling "permainan." Setiap permainan dibahagikan kepada sepuluh "bingkai." Kerangka membolehkan bowler satu dua peluang untuk menghabiskan semua sepuluh pin. Bilangan pin yang jatuh direkodkan, dan pemain dengan skor tertinggi dalam permainan beliau memenangi perlawanan. Markah boleh lebih besar daripada jumlah sebenar pin mengetuk jika mogok atau alat ganti bowled. "Mogok" menjaringkan apabila pemain mengetuk turun semua pin pada daftar pertama dalam bingkai. Daripada skor 10 bingkai, skor pemain akan 10 ditambah dengan jumlah pin dijatuhkan pada kedua-dua bingkai seterusnya (s). A "ganti" menjaringkan apabila semua pin dirobohkan menggunakan kedua-dua gulung dalam bingkai. Skor pemain untuk kerangka yang akan menjadi 10 ditambah bilangan pin dirobohkan pada daftar pertama dalam bingkai seterusnya.
 
== Pemain boling tersohor ==
* [[Shalin Zulkifli]] (Malaysia)
* [[Esther Cheah]] (Malaysia)
 
== Galeri ==
<gallery>
Image:Ten-pin_bowling.jpg|Arked boling.
Baris 31:
{{commons|Bowling|Boling}}
 
== Pautan Luar ==
<references/>
 
[[Kategori:Sukan persis]]
[[Kategori:Boling]]