Bolt (filem 2008): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aerodia (bincang | sumb.)
Ejaan dan penambahan kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 21:
[[John Travolta]], [[Miley Cyrus]], [[Malcolm McDowell]], [[Claire Holt]], [[Diedrich Bader]], [[Nick Swardson]], [[Greg Germann]], [[Susie Essman]] dan [[Mark Walton]] berperanan dalam pengisian suara latar di dalam filem ini. Plot filem ini adalah mengenai seekor anjing putih kecil berbaka [[Gembala Jerman]] bernama Bolt dimana setelah menghabiskan seluruh hidupnya di set siri televisyen dia berfikir bahawa dia mempunyai kuasa luar biasa. Ketika dia percaya bahawa Penny, teman manusia dan pemiliknya, telah diculik, dia mengharungi perjalanan menerusi negara untuk "menyelamatkan" gadis itu.
 
Seperti dahulu filem CGI Disney, seperti ''[[Chicken Little]]'' dan ''[[Meet the Robinsons]]'', ''Bolt'' juga diedarkan dalam Disney Digital 3-D di pawagam filem yang menyediakannya.
 
== Plot ==
Seorang perempuan bernama Penny dan anjing peliharaannya, Bolt berlakon dalam rancangan televisyen "Bolt" di mana Bolt kononnya ada kuasa untuk mengalahkan musuhnya, Dr. Calico. Oleh kerana Bolt hidup dalam dunia perfileman, dan percaya bahawa dia memiliki kuasa seperti yang dilakonkannya, maka dia tidak tahu macamana mahu hidup seperti anjing sebenar. Setelah selesai menjalankan satu episod drama, Bolt percaya bahawa Penny diculik lantas meninggalkan set dramanya. Namun, Bolt tersilap apabila dia termasuk ke dalam kotak yang berisi Styrofoam dan dibawa ke dalam lori ke New York, 5000 kilometer jauh dari Hollywood, Los Angeles.
 
Setibanya di sana, Bolt bertemu Mittens, seekor kucing hitam bermata hijau. Oleh kerana Mittens bermata hijau dan kononnya dialah kucing kepada Dr Calico, maka Bolt meminta tolongnya untuk pulang ke Hollywood. Mereka pun memulakan perjalanan mereka merentasi Amerika Syarikat. Sedang di Hollywood, Penny sedih kerana ditinggalkan oleh Bolt. Namun pengarah drama itu ahu menggantikan Bolt dengan yang serupa dengannya. Sepanjang perjalanan Bolt, Bolt memberitahu bahawa salakan terkuatnya tidak berfungsi.
Baris 35:
Akhirnya, Penny tinggal di luar bandar bersama haiwan-haiwan kesayangannya, Bolt, Mittens dan Rhino.
 
== Pelakon suara ==
{|class=wikitable
! width = 100 rowspan = 2 | Watak !! colspan = 3 | Pelakon suara
Baris 64:
|}
 
== Runut bunyi ==
{{Redirect|Barking at the Moon|album oleh Ozzy Osbourne|Bark at the Moon}}
{{Infobox album<!-- See Wikipedia:WikiProject_Albums -->
Baris 103:
# "Home at Last/Barking at the Moon (Reprise)" — 1:29
 
== Pengeluaran ==
=== Teater ===
 
Sebuah trailer untuk filem ini dikeluarkan pada tarikh 27 Jun 2008, sebelum [[WALL-E]]. Sebuah trailer kedua filem ini dikeluarkan pada tarikh 3 Disember 2008, sebelumnya [[Beverly Hills Chihuahua]]. Sebuah trailer khusus dipaparkan sebelum [[High School Musical 3: Senior Year]] pada tarikh 24 Oktober 2008.
Baris 112:
Setelah pengumuman oleh [[John Lasseter]] pada Disember 2006 bahawa Disney keluaran di masa depan akan mempunyai teater pendek,keluaran akan didampingi oleh [[Cars Toons]] "[[Tokyo Mater]]" (juga di dalam 3D, jika disediakan).
 
=== Media ===
Bolt dikeluarkan dalam [[Blu-ray Disc]] di Amerika Syarikat pada 22 Mac 2009. Set BD termasuk DVD biasa dan versi [[salinan digital]] filem. Cakera padat dan Edisi Khusus DVD dengan versi Digital Copy diikuti di Wilayah 1 pada tarikh 24 Mac. Hal ini menandakan pertama kalinya keluaran media utama memulai debutnya di Blu-ray Disc sebelum DVD Bolt itu. Dirilis pada baik Blu-ray dan DVD di United Kingdom pada tarikh 15 Jun 2009.
 
Sebuah filem pendek yang disebut [[Super Rhino]] termasuk dalam versi [[DVD]] dan Blu-ray daripada filem.
 
DVD telah terjual 4.581.755 salinan, menghasilkan $ 81.010.000 dalam jualan pada tarikh 31 Disember 2009.
 
== Penerimaan ==
=== Reaksi kritikal ===
Rotten Tomatoes melaporkan bahawa 88% dari pengkritik memberikan ulasan yang positif berdasarkan 176 ulasan lain, Metacritic memberi kedudukan 67/100 kelulusan berdasarkan 29 ulasan berikut di bawah kategori "ulasan kegemaran umum".
 
Perry Seibert TV Guide memberi filem 3 bintang dari 4. Tasha Robinson daripada A.V Club memberikan filem B + yang menyatakan bahawa "Bolt adalah filem pertama studio sejak Lilo & Stitch yang terasa seperti cuba untuk menangkap kembali Disney yang lama dan terasa seperti filem Pixar". Kenneth Turan dari Los Angeles Times membandingkan dengan [[The Truman Show]] dan dinyatakan dalam tinjauannya" [Bolt] juga mempunyai plot menarik ia seperti versi animasi keluarga The Truman Show -dibintangi [[Jim Carrey]] ".
 
=== Anugerah pencalonan ===
''Bolt'' dinominasikan untuk anugerah berikut:<ref name="imdbbolt">{{cite web|url=http://www.imdb.com/title/tt0397892/awards|title=Bolt (2008) - Awards|work=[[Internet Movie Database]]|accessdate=15 August 2010}}</ref>
* 2008 [[Academy Award for Best Animated Feature]] - kalah kepada ''[[WALL-E]]''
* 2008 [[Annie Award for Best Animated Feature ]] - kalah kepada ''[[Kung Fu Panda]]''
* 2008 [[Broadcast Film Critics Association Award for Best Animated Feature]] - kalah kepada ''WALL-E''
* 2008 [[Chicago Film Critics Association Award for Best Animated Film]] - kalah kepada ''WALL-E''
* 2008 [[Golden Globe Award for Best Animated Feature Film]] - kalah kepada ''WALL-E''
* 2008 [[Online Film Critics Society Award for Best Animated Film]] - kalah kepada ''WALL-E''
* 2008 [[PGA Awards#Animated Motion Picture| Produce Guild of America's Best Animated Motion Picture]] - kalah kepada ''WALL-E''
* 2008 [[Satellite Award for Best Animated or Mixed Media Feature]] - kalah kepada ''WALL-E''
* 2009 [[2009 Kids' Choice Awards#Favorite Animated Movie|Kids' Choice Awards for Favorite Animated Movie]] - kalah kepada ''[[Madagascar: Escape 2 Africa]]''
 
== Catatan kaki ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
* {{Rasmi|http://disney.com/bolt}}
* {{imdb title|0397892|Bolt}}