Bubur nasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k menghapuskan Kategori:Masakan Asia (HotCat)
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
{{Infobox prepared food
| name = Bubur nasi
| image = [[FileFail:Chinese rice congee.jpg|250px]]
| caption = Bubur nasi ''[[serunding]]'' dan '' [[zha cai]] '' ([[daun ketumbar]] dalam mangkuk sisi)
| alternate_name =
Baris 74:
'''Bubur nasi''' adalah sejenis [[bubur]] yang popular di kebanyakan negara Asia. Apabila dimakan sebagai bubur nasi biasa, ia paling sering dihidangkan dengan hidangan sampingan atau lauk. Apabila bahan-bahan tambahan, seperti daging, ikan, dan perasa, ditambah semasa penyediaan bubur nasi, ia adalah yang paling sering disaji sebagai makanan tersendiri, terutama bagi orang yang sakit. Nama-nama untuk bubur nasi adalah pelbagai mengikut gaya penyediaannya. Walaupun banyak variasi, ia biasanya merujuk bubur nasi yang pekat selepas sebahagian besarnya hancur akibat dimasak lama di dalam air.
 
== Penyediaan ==
Untuk menyediakan hidangan ini, beras direbus dalam air yang sehingga menjadi lembut. Bubur boleh dibuat dalam periuk atau [[pemasak nasi]]. Sesetengah periuk nasi elektrik mempunyai tetapan "bubur", membolehkannya dimasak dalam masa sekejap. Jenis beras yang digunakan boleh juga bersaiz pendek atau panjang, bergantung kepada pengaruh budaya serantau. Kebudayaan juga sering menetapkan cara bubur nasi yang dimasak dan dimakan.
 
Dalam sesetengah budaya, bubur nasi dimakan terutamanya sebagai makanan sarapan pagi atau makan lewat malam; pada orang lain, ia dimakan sebagai pengganti nasi pada waktu makan yang lain. Ia sering dianggap sangat sesuai untuk mereka yang sakit sebagai makanan sederhana yang mudah hadam.<ref>Robert Saunders (1789) "Boutan & Thibet", ''Philosophical Transactions of the Royal Society'' Vol. 79, p. 101</ref>
 
== Rujukan ==
{{reflist|2}}