Buli Balik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 24:
}}
 
'''Buli Balik'''<ref>Radin Sri Ghazali (1 Februari 2006). [http://www.mstar.com.my/artikel/?file=/2006/2/1/HIBURAN/m_Layar/Buli_Balik_Membawa_reformasi_kepada_erti__sekuel Buli Balik... Membawa reformasi kepada erti 'sekuel'] ''mStar''. Dicapai pada 1 Februari 2013.</ref> ialah sebuah [[filem Malaysia tahun 2006]] yang bergenre komedi dan drama yang ditayangkan kepada umum pada 26 Januari 2006 di seluruh negara, ia merupakan kesinambungan kepada filem ''[[Buli (filem)|Buli]]'' yang ditayangkan pada 2004. ''Buli Balik'' ialah filem ketiga arahan [[Afdlin Shauki bin Aksan|Afdlin Shauki]] dan terbitan bersama [[Grand Brilliance]], [[Vision Works]] dan [[Hans Isaac|Tall Order Productions]].
 
Filem ini dibintangi oleh Afdlin sendiri bersama [[Nasha Aziz]], [[Hans Isaac]] dan turut dibintangi oleh [[Umie Aida]], [[Mizal Zaini|AC Mizal]] dan [[Patrick Teoh]], seperti dua filemnya terdahulu iaitu ''Buli'' (2004) dan ''[[Filem Baik Punya Cilok|Baik Punya Cilok]]'' (2005), ''Buli Balik'' juga mendapat sambutan menggalakkan di pawagam.
 
== Sinopsis ==
{{spoiler}}
Filem ini dimulakan selepas enam bulan tragedi Roy dilanggar. Roy dikejarkan ke hospital dan dia ditemani Nordin. Menurut Doktor Selina, Roy tiada harapan hidup. Sementara itu Rudy yang cuba melarikan diri ditangkap polis di pintu masuk Bukit Aman. Enam bulan berlalu dan Nordin berjaya menjuarai rancangan kuiz kegemaran ramai, Siapa Salah Kena Karan. Rudy yang berada di penjara juga membuat pertaruhan sesama banduan di atas kemenangan Nordin tetapi air mukanya berubah apabila dia mula mengecam muka Nordin dari tempat kemalangan Roy. Suatu hari, Nordin terkejut kerana terserempak dengan Roy di hospital dan dia tidak percaya yang Roy masih hidup. Kata Doktor Selina hanya mereka yang rapat dengan Roy boleh membantu memulihkan ingatannya. Doktor Selina mencadangkan agar Nordin membawa Roy pulang tetapi Shaff tidak setuju. Adakah Nordin akan membalas dendam terhadap Roy? Filem ini akan merungkai persoalan apakah Nordin yang seringkali dibuli oleh Roy pada filem pertama itu akan menjadi seperti Roy apabila dia memperoleh kesempatan yang sama.
 
== Pelakon ==
[[Fail:Afdlin Shauki.jpg|thumb|rightkiri|Afdlin Shauki memgang watak Nordin, menulis skrip dan mengarahkan filem ini.]]
{{Columns-list|2|
=== Pelakon utama ===
* [[Afdlin Shauki]] sebagai Nordin
* [[Hans Isaac]] sebagai Roy
Baris 48:
* Soraya Dean sebagai Soosie
 
=== Penampilan istimewa ===
* [[Ramlah Ram]] sebagai dirinya sendiri
* [[Ahmad Tarmimi Siregar]] sebagai bapa Roy
 
=== Pelakon undangan ===
* [[Adibah Noor]] Pengacara rancangan kuiz ''Siapa Salah, Kena Karan!?''
* [[Adlin Aman Ramlie]] sebagai Asmat/Ketua Sekuriti Michaelsoft
Baris 69:
* Hanny Harmi
 
=== Dibantu oleh ===
* Christina Orow sebagai Pembaca Berita
* Zikri Adib Kurnia sebagai Roy kecil
Baris 85:
}}
 
== Penerbitan ==
''Buli Balik'' adalah sebuah filem usaha sama antara [[Grand Brilliance|Grand Brilliance Sdn. Bhd.]], (GBSB) dengan [[Vision Works|Vision Works Sdn. Bhd.]], milik Afdlin Shauki dan Tall Order Production, milik Hans Isaac. Nasha Aziz turut melaburkan sahamnya dalam penerbitan filem ini melalui syarikat Vision Works.<ref name="Pemegang saham Buli Balik">Wanda Idris (19 Februari 2005). [http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2005&dt=0219&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm Buli Balik pemegang saham pegang watak utama] ''[[Utusan Malaysia]]''. Diperoleh pada 19 Februari 2011.</ref> Filem yang menelan belanja RM1.5 juta dan menjalani penggambaran selama 35 hari di sekitar ibukota, [[Cyberjaya]] dan [[Port Dickson]], [[Negeri Sembilan]].<ref name="Pemegang saham Buli Balik"/> Menariknya, lokasi yang dipilih, biarpun bukan tepat tumpuan tetapi kelihatan mahal dan bergaya. Sehari sebelum tamat penggambaran, Afdlin telah mengalami kecederaan apabila dihempap tiang lampu ketika di lokasi Port Dickson. Akibatnya dia terpaksa dikejarkan ke hospital. Bagaimanapun, sebaik selesai x-ray, dia kembali ke lokasi.<ref name="Pemegang saham Buli Balik"/>
 
Watak-watak sampingan yang dipilih untuk membintangi filem tersebut bukanlah calang-calang orang. Hampir kesemuanya adalah pelakon berkaliber yang mempunyai reputasi unggul dalam dunia perfileman tanah air. Antaranya termasuklah nama-nama seperti [[Harun Salim Bachik]], [[Ida Nerina]], [[Umie Aida]], [[Harith Iskander]] dan [[Patrick Teoh]]. Malah pengarah [[Aziz M. Osman]] turut dijemput membintangi filem sambungan ''Buli'' itu, menurut Afdlin, dia berbangga apabila ramai kalangan aktor dan aktres yang dipelawa, menerima tawaran membintangi filem tersebut.<ref name="Pemegang saham Buli Balik"/>
 
== Keluaran ==
''Buli Balik'' ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 26 Januari 2006.
 
== Anugerah dan pencalonan ==
 
{| class="wikitable"
Baris 141:
|}
 
== Runut bunyi ==
Runut bunyi filem ''Buli Balik'' mengandungi 8 lagu, dengan 5 daripadanya dinyanyikan oleh Afdlin Shauki, dimuatkan dalam album ''Fuuyo!''.
 
Baris 154:
# "U Sure Or Not" &mdash; [[Patrick Teoh]]
 
== Lihat juga ==
* ''[[Buli (filem)|Buli]]''
* [[Filem Malaysia tahun 2006]]
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
* {{IMDb title|id=0773750|title=Buli Balik}}
* [http://www.bulibalik.com http://www.bulibalik.com]