Perbincangan:Astro Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Hytar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
'''[[Latar Belakang Astro''']]'''
Astro merupakan penyelia perkhidmatantelevisyen satelit berbayar pertama di bawah MEASAT Broadcast Network Systems Sdn.Bhd,sebuah konsortium syarikat kerajaan dan perdagangan. Astro memulakan siarannya pada 1996 dengan permulaan hanya menawarkan 22 saluran pelbagai dan juga 8 saluran radio. Selepas beberapa tahun,Astro telah menambah berpuluh saluran baru malah Astro dalam rancangannya akan menambah lebih 50 lagi saluran baru pada 2007 menggunakan kapasiti daripada MEASAT-3. Sehingga Mei 2007, pelanggan Astro berjumlah 2.02 juta pelanggan dengan 990 000 darinya adalah pelanggan Melayu. Kini,Astro juga mengadakan usahasama dengan negara lain untuk melancarkan perkhidmatan baru bagi penyiaran,multimedia dan internet. Astro juga mempunyai gabungan strategik dengan pembangun perisian dan penyedia kandungan yang utama untuk bersama-sama membangunkan teknologi dan kandungan bagi menyediakanperkhidmatan interaktif melalui pelbagai platform merentasi kawasan Asia Pasifik. Laporan kewangan yang didapati berakhir pada 31 oktober 2006 menunjukkan Astro memperolehi RM1.97 million. Antara orang penting di sebalik kejayaan Astro ketika itu ialah Dato’ Mohammed Shazalli Ramly(kini Ketua Pegawai Eksekutif bagi Celcom Berhad). Beliau merupakan bekas pengarah pemasaran Astro selama 2 tahun di mana beliau terbabit dalam pelancaran awal Astro ke pasaran Malaysia. Kini,Astro melantik Ralph Marshall(bekas eksekutif BSkyB) sebagai Ketua Pegawai Eksekutif yang baru bermula pada 1 Februari 2007.
 
== Logo di bahagian "Galeri" ==
Mengikut undang-undang [[Wikipedia:Kegunaan adil|kegunaan adil]] (yang dipantau dengan ketat di Wikipedia Bahasa Inggeris), sebuah rencana yang memaparkan banyak imej yang diteg "kegunaan adil" adalah melanggar undang-undang itu. Saya pernah meletakkan lajur "Logo" di rencana ini di Wikipedia B.Inggeris, tetapi telah dibatalkan akibat undang-undang ini.
 
Walaupun saya percaya hal ini dianggap "tidak serius" dalam Wikipedia Bahasa Melayu, saya rasa undang-undang ini perlu dipatuhi walau di apa-apa versi Wikipedia. Jadi, saya minta agar batalkan logo-logo saluran dari galeri itu, kecuali logo Astro lama.
 
Saya akan muat naik logo-logo SVG yang saya cipta sendiri, termasuklah logo Astro di Wikipedia B.Inggeris. [[Pengguna:Hytar|Hytar]] 19:51, 9 Disember 2007 (UTC)
Kembali ke laman "Astro Malaysia".