Cara artikulasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:Q210847
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
{{Manner_of_articulation}}
 
Dalam bidang [[linguistik]] ([[fonetik artikulasi]]), '''cara artikulasi''' merupakan cara lidah, bibir, rahang dan lain-lain organ pertuturan dilibatkan untuk menghasilkan bunyi, khususnya [[konsonan]]. Setiap [[daerah artikulasi]] boleh dikenakan beberapa cara artikluasi yang berbeza untuk menimbulkan beberapa konsonan yang [[homorganik]].
 
== Cara individu ==
Baris 10:
:* '''[[Konsonan sibilan|Sibilan]]''' ialah sejenis geseran yang mana arus udara dihembuskan melalui alur pada lidah ke arah gigi, menghasilkan bunyi yang nyaring. Inilah geseran yang paling banyak ditemui. Contohnya: /s/ dan /z/.
 
:* '''[[Konsonan sisian|Geseran sisian]]''' ialah sejenis geseran yang jarang ditemui, yang mana geseran berlaku di sebelah atau kedua-dua belah sisi lidah. Contoh: "ll" dalam [[bahasa Wales]] dan "hl" dalam [[bahasa Zulu]].
 
* '''[[Konsonan letusan|Letusan]]''', yang bermula sebagai letupan, tetapi dihembuskan sebagai geserab. Contohnya: "c" dan "j" dalam bahasa Melayu. Affricates are quite common around the world, though less common than fricatives.
 
* '''[[Konsonan sengauan|Hentian sengau]]''' atau '''sengauan''', yang mana rongga mulut disumbatkan sepenunya, manakala udara melalui hidung sahaja. Bentuk dan kedudukan lidah menentukan rongga resonan yang menentukan ciri-ciri setiap hentian sengau yang berbeza. Contoh: /m, n/.
 
* '''[[Konsonan tamparan|Tamparan]]''' atau '''ketukan''', ialah penutupan rongga mulut untuk masa yang singkat. Huruf "''tt''" dalam "''utter''" dan "''dd''" dalam "''udder''" disebut sebagai tamparan dalam [[bahasa Inggeris Amerika Utara]]. Ramai ahli bahasa membezakan ''ketukan'' dari ''tamparan'', tetapi tidak sebulat suara di mana perbezaannya. Tiada satu bahasa pun yang membezakannya. Juga terdapat '''tamparan sisian'''.
 
* '''[[Konsonan getaran|Getaran]]''', yang mana artikulator (biasanya hujung lidah) dipegunkan lalu digetarkan oleh aliran udara. Contohnya: "''r''" dalam "''perro''" merupakan getaran dalam [[bahasa Sepanyol]]. Getaran dan tamparan, kedua-duanya mengalami oklusi singkat, membentuk kelas konsonan '''[[Konsonan rotik|rotik]]'''.
 
* '''[[Konsonan malaran tak geser|Malaran tak geser]]''', iaitu sedikit sekali sumbatan. Contoh: /w/ dan /r/.