Tun Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 24:
Setelah menewaskan percubaan [[Thailand|Siam]] untuk menakluk Melaka pada tahun [[1446]], beliau dilantik oleh baginda Sultan Muzaffar Syah sebagai Bentara.
 
==Sebagai Bendahara Pembina Empayar==
Setelah Tun Perak menjadi Bentara, beliau tidak digemari oleh [[Tun Ali]], iaitu Bendahara ketika itu. Tun Ali yang berketurunan Tamil ketikketika itu sudahpun lanjut usianya. Perkara tersebut meengkhuatirkanmengkhuatirkan sultan yang hendak melantik Tun Perak sebagai pengganti Tun Ali. Disebabkan risau dengan perbalahan antara pembesar yang memungkinkan kejatuhan pentadbiran negara, baginda mengahwinkan Tun Ali dengan Tun Kudu, iaitu kakak kepada Tun Ali dan isteri baginda sendiri. Baginda yang sanggup menceraikan Tun Kudu menerima keputusan yang dijangkakan bahawa Tun Ali sudahpun berbaik dengan Tun Perak.
 
Kemudian, baginda melantik Tun Perak sebagai Bendahara yang bergelar Paduka Raja pada tahun [[1456]] sementara [[Tun Ali]], Bendahara keempat, diantik sebagai Penghulu Bendahari dengan gelaran Seri Nara Diraja.
 
Ketika Tun Perak menjawat jawatan Bendahara, beliau telah menakluk negeri-negeri di pantai [[Selat Melaka]] seperti Rokan, Siak, Kampar dan Inderagiri di pulau [[Sumatera]] serta [[Johor]], [[Pahang]], [[Kelantan]], [[Terengganu]] dan [[Negeri Perak|Perak]] yang menjadikan semua negeri ini sebagai jajahan takluk Melaka manakala [[Kedah]] pula menjadi negeri naungan Melaka. Dengan ini, Melaka telah menjadi sebuah empayar yang besar. Tidak kurang juga bagi aspek lain apabila Melaka membangun sehingga mencapai kekuatan dari segi [[politik]], sosial, dan [[ekonomi]]nya. Kepesatan pembangunan di Melaka telah menarik banyak pedagang asing dari [[China]], [[India]], [[Timur Tengah]], serta negara-negara jiran yang lain.
 
==Perang dengan Siam==