Chester A. Arthur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 21:
 
== Awal Kerjaya ==
Chester Arthur dilahirkan pada [[5 Oktober]] [[1829]], walaupun ia menyatakan lahir pada 1830, di bandar Fairfield di Franklin County, Vermont. Sebelum ia memegang jawatan menjadi Presiden, ia pernah menjadi guru, seorang peguam yang berjaya, penegak Parti Republik di [[New York]], pembentuk tentera rakyat di New York (pada permulaan Perang Saudara Amerika), Ketua Bahagian Perlengkapan (pengurus perlengkapan
tentera untuk medan pertempuran), dan Ketua Jabatan Bea Cukai di New York (mengurus penarikan tiga-perempat dari seluruh wang cukai di New York yang diterima Pemerintah Federal) dan menjadi wakil presiden di bawah Presiden James Garfield.
 
Baris 32:
* Presiden Chester Arthur berusaha keras untuk memperbaiki susunan kepegawaian pemerintah federal. Dalam pemerintahannya, dibentuk sebuah Komisi Kepegawaian Pemerintah yang anggota-anggotanya terdiri dari orang-orang Partai Republik, maupun Partai Demokrat. Komisi tersebut antara lain menetapkan peraturan "susunan kepegawaian" dan dengan peraturan itu beberapa kedudukan pemerintah hanya dapat diisi melalui ujian tertulis. Karena peraturan itu, pegawai-pegawai pemerintah tidak dapat lagi dikeluarkan dari jabatannya berdasarkan pertimbangan politik.
 
Oleh sebab Presiden Chester Arthur menunjukkan bahawa sebagai Presiden ia tidak dapat dipengaruhi politik, hal ini menimbulkan rasa permusuhan pada pendukung-pendukungnya semula, sehingga ia tidak berjaya menjadi calon Presiden dari Parti Republik kembali pada [[1884]]. Setelah menyelesaikan masa jawatannya, ia berpindah ke New York dalam keadaan sakit. Ia meninggal dunia di New York pada [[18 November]] [[1886]].
 
 
Baris 60:
{{commons|Chester A. Arthur}}
{{USPresidents}}
 
[[Kategori:Kelahiran 1829|Arthur]]
[[Kategori:Kematian 1886|Arthur]]