Tun Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Baris 31:
Ketika Tun Perak menjawat jawatan Bendahara, beliau telah menakluk negeri-negeri di pantai [[Selat Melaka]] seperti Rokan, Siak, Kampar dan Inderagiri di pulau [[Sumatera]] serta [[Johor]], [[Pahang]], [[Kelantan]], [[Terengganu]] dan [[Negeri Perak|Perak]] yang menjadikan semua negeri ini sebagai jajahan takluk Melaka manakala [[Kedah]] pula menjadi negeri naungan Melaka. Dengan ini, Melaka telah menjadi sebuah empayar yang besar. Tidak kurang juga bagi aspek lain apabila Melaka membangun sehingga mencapai kekuatan dari segi [[politik]], sosial, dan [[ekonomi]]nya. Kepesatan pembangunan di Melaka telah menarik banyak pedagang asing dari [[China]], [[India]], [[Timur Tengah]], serta negara-negara jiran yang lain.
 
==Perlantik Raja==
==Perang dengan Siam==
Sebagai Bendahara Melaka yang berpengaruh, Tun Perak mmempunyai kuasa untuk melantik raja Melaka.
Kesejahteraan Melaka menarik kuasa-kuasa asing seperti [[Thailand|Siam]] untuk menakluk Melaka. Percubaan Siam untuk menakluk Melaka pada tahun [[1446]] dan [[1456]] dijatuhkan oleh Tun Perak. Perhubungan Melaka dengan China adalah hasil keputusan strategik Melaka untuk menghalang kemasukan Siam.
 
 
Menurut sejarah, ketika kapal-kapal perang Siam datang untuk menyerang Melaka, Tun Perak mengarahkan supaya obor dilekatkan kepada kayu dan dibakar. [[Tentera]] Siam yang melihat kejadian ini menyangka askar-[[askar]] Melaka terlalu banyak lalu mereka kembali ke [[Siam]].
 
 
Sebelum itu Tun Perak pernah mengalahkan tentera Siam di Pahang apabila pihak istana minta bantuannya selaku Penghulu Klang. Untuk memotivasikan para pejuang, Tun Perak mengambil langkah membawa kaum keluarga pejuang sekali menuju medan tempur.
 
 
Tun Perak meninggal dunia pada tahun [[1498]] dan diwarisi oleh [[Tun Mutahir]].
 
 
[[Kategori:Bendahara Melaka]]