Cik Menyelara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 3:
Tunku Abdul Rahman anak ke-7, mempunyai 3 abang dan 3 kakak. Selepas Tunku, Menyelara melahirkan 6 anak lagi tetapi hanya 7 sahaja yang hidup.
 
Cik Menyalara ialah anak Luang Naraborir, seorang Pegawai Daerah di utara [[Thailand]]. Luang berasal dari [[Pegu]], yang terletak di pergunungan [[Shan]] di [[Burma]]. Keluarga Luang berkait rapat dengan keluarga Tub, Nontanakorn, Panyarachun dan Kochaseni.
 
Cik Menyalara telah dihantar kepada [[Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II|Sultan Ahmad Tajudin]], [[sultan Kedah]] yang memerintah pada tahun [[1824]], setelah dikalahkan oleh [[Siam]] tahun [[1821]].
 
Cik Menyelara dipelihara oleh [[Tunku Narimah]], kakak sulung sultan. Nama asal Cik Menyelara ialah '''Niarang Luang Nara'''.
 
Sultan Ahmad Tajudin membenarkan Niarang berkahwin dengan [[Raja Muda Kedah|Raja Muda]] sebagai isteri ke-6. Dalam Islam, seseorang lelaki hanya dibenarkan berkahwin empat serentak sahaja.{{Fakta}}
 
Sultan Abdul Hamid telah menyerahkan banyak harta kepada Cik Menyelara. Antaranya ialah harta yang dirampas daripada [[Tengku Kudin]] (Tengku Ziauddin) seorang kerabat diraja Kedah yang menjadi menantu [[Sultan Selangor]] dan terlibat dalam [[Perang Kelang]] pada tahun 1860-an.
Baris 15:
Sultan Abdul Hamid menyerahkan kepada Cik Menyelara sebuah rumah tiga tingkat berbentuk [[pagoda]] yang dinamakan [[Istana Tiga Tangga]]. Istana ini telah dibina oleh seorang tukang Cina, 90 tahun sebelum Cik Menyelara mendudukinya.
 
== Rujukan ==
Ramlah Adam, ''Biografi Politik Tunku Abdul Rahman Putra'', DBP, Kuala Lumpur, 2004, hlm 7