Dalang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 3:
'''Dalang''' dalam bidang [[wayang kulit]] ialah seorang yang memainkan berbilang peranan, antaranya sebagai penulis cerita, pengarah lakonan, pengatur pentas, penyusun iringan, pengisah, pemain watak, dan "[[penyanyi]]". Kesimpulannya, dalang adalah seseorang yang mempunyai kemahiran berbilang disiplin, serta juga seorang pemimpin dalam pertunjukan dan kumpulannya.
 
Untuk peranan ini, seorang dalang harus mempunyai [[ilmu pengetahuan]] yang sangat luas. Sudah tentu, berbagai-bagai bidang ilmu harus dipelajari, meskipun hanya sedikit, supaya dapat menyesuaikan cerita dengan perkembangan-perkembangan zaman dan nilai-nilai kekinian.
 
Sesetengah orang berpendapat bahawa perkataan ''dalang'' berasal daripada perkataan [[bahasa Indonesia]], ''"dahyang"'' yang membawa pengertian "penyembuh berbagai-bagai [[penyakit]]". Dalam [[bahasa Jawa]] pula, ''dalang'' bermaksud "ngu''dal'' piwu''lang''" (menerangkan ilmu), dan memberikan pencerahan kepada para penontonya.
 
 
Baris 27:
== Lihat juga ==
* [[Wayang]]
* '''[[Dalang, Selemadeg Timur|Desa Dalang]]''' yang terletak dalam (''daerah'') [[kecamatan Selemadeg Timur]], [[Kabupaten Tabanan]], Wilayah [[Bali]], [[Indonesia]].
 
 
 
[[Kategori:Wayang]]