Darah panas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
k Fanatix telah memindahkan halaman Berdarah panas ke Darah panas
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
[[FileFail:wiki snake eats mouse.jpg|thumb|rightkiri|Imej termografi: ular berdarah sejuk menelan tikus berdarah panas]]
 
Istilah '''berdarah panas''' merupakan istilah percakapan yang menyifatkan [[Spesies|spesies-spesies]] [[haiwan]] yang memiliki suhu darah yang agak tinggi serta mengawal [[homeostasis]] haba terutamanya melalui proses [[metabolisme]] dalaman. Ini merupakan ciri pada [[mamalia]] dan [[burung]].
Baris 5:
Kedua-dua istilah "berdarah panas" and "[[berdarah sejuk]]" telah diketepikan oleh golongan ahli sains disebabkan kekaburan istilah-istilah tersebut seiring dengan pemahaman yang semakin luas terhadap bidang berkenaan. Jenis [[suhu]] badan bukan kategori yang jitu. Setiap istilah boleh diganti dengan istilah-istilah lain. Kawalan suhu badan menerapkan pelbagai teknik berbeza yang menyebabkan keselanjaran suhu badan.
 
== Ciri-ciri darah panas ==
Kepanasan darah umumnya memaksudkan tiga aspek kawalan suhu badan yang berlainan.
* [[Endoterma]] adalah kebolehan sesetengah makhluk untuk mengawal suhu badannya secara dalaman seperti menggeletarkan otot atau meningkatkan [[metabolisme]]nya (Yunani: ''endon'' = "di dalam", ''thermē'' = "haba"). Lawannya ialah [[ektoterma]].
* [[Homeoterma]] adalah kawalan suhu yang menjaga suhu badan dalaman yang stabil tanpa mengira pengaruh luaran. Suhu badan ini lazimnya tetapi tidak semestinya lebih tinggi daripada persekitaran terdekat (Yunani: ''homoios'' = "serupa", ''thermē'' = "haba"). lawannya ialah [[poikiloterma]].
* [[Takimetabolisme]]<!--tachymetabolism--> merupakan jenis kawalan suhu pada mahkluk yang menjaga metabolisme "rehat" yang tinggi (Yunani: ''tachys/tachus'' = "pantas, cepat", ''metabolēn'' = "perubahan"). Makhluk takimetabolis pada asasnya "berjaga" sepanjang masa. Walaupun metabolisme rehatnya jauh lebih perlahan dari metabolisme giat, namun beza ini lazimnya tidak seketara seperti makhluk [[bradimetabolisme|bradimetabolis]]. Makhluk takimetabolis lebih sukar bertahan dalam keadaan kekurangan makanan.
 
[[Kategori:Fisiologi haiwan]]