Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia (The Most Honorable Order of the Crown of Johor) dizahirkan pada 31 Julai 1886, bersamaan 29 Syawal 1303 Hijrah dengan cogan kata “Kepada Allah Berserah” (Unto God Resigned). Cogan kata ini menunjukkan hasrat Sultan Abu Bakar mengutamakan ajaran Islam dan membuat sesuatu pekerjaan dengan ikhlas untuk Allah SWT.
 
Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia mempunyai tiga pangkat.<ref>http://kemahkotaan.johor.gov.my/darjah-kebesaran/</ref>
 
== Dato’ Sri Paduka Mahkota Johor ==
 
[[ImejFail:Orde_van_de_Kroon_van_Johore.jpg|60px]]
 
Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia Pangkat Pertama, Dato’ Sri Paduka Mahkota Johor (S.P.M.J) (Grand Commander) mengandungi seutas kalung (collar) diperbuat daripada emas dan enemel berbentuk rantai. Pada rantai ini terdapat enam lambang bulan dan bintang, serta berangkai dengan nama para sahabat Nabi Muhammad S.A.W., iaitu Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali yang diukir dalam tulisan Jawi. Di hadapan darjah tertera nama Nabi Muhammad S.A.W. kiri dan kanan dalam tulisan Jawi, disilangi dengan Cogan Agama di kiri dan Cogan Alam di kanan yang diapit ukiran dua ekor harimau. Di bahagian atasnya terukir lambang mahkota dan di bawahnya tertera cogan kata bertulisan Jawi “Kepada Allah Berserah”. Penulisan ini membuktikan pegangan Almarhum Sultan Abu Bakar kepada agama Islam.
Baris 15:
Bintang kecil (sash badge) diperbuat daripada perak mempunyai lima pecahan, beukuran 58 mm diameter. Kain selempangnya berwarna kuning dan berjalur biru di tengahnya, serta berukuran 86 mm lebar turut melengkapi darjah ini.
 
=== Senarai Penerima ===
* [[Tan Sri Muhyiddin Yassin|Tan Sri Dato' Haji Muhyiddin bin Haji Mohd Yassin]] - [[1991_di_Malaysia1991 di Malaysia|1991]]
* [[Noorainee Abdul Rahman|Puan Sri Datin Paduka Hajah Noorainee binti Haji Abdul Rahman]] - [[2013_di_Malaysia2013 di Malaysia|2013]]
 
== Dato’ Paduka Mahkota Johor ==
 
[[ImejFail:Orde_van_de_Kroon_van_Johore.jpg|60px]]
 
Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia Pangkat Kedua, Dato’ Paduka Mahkota Johor (D.P.M.J) (Commander) serupa dengan bintang besar pangkat pertama tetapi bulan bintangnya diperbuat daripada perak, serta satu bintang kecil (neck badge) berukuran 58 mm diamter dan kain pitanya berwarna kuning berjalur biru di tengahnya yang berukuran 50 mm lebar.
Baris 27:
Ia membawa gelaran Dato' bagi lelaki, isteri penerima, Datin dan bagi penerima wanita pula, ia membawa gelaran Datin Paduka dan tiada gelaran bagi suami penerima wanita.
 
== Setia Mahkota Johor ==
 
[[ImejFail:Orde_van_de_Kroon_van_Johore.jpg|60px]]
 
Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia Pangkat Ketiga, iaitu Setia Mahkota Johor (S.M.J) (Companion) mengandungi bintang kecil (breast badge) dengan pita (breast ribbon) kuning berjalur biru di tengahnya dan berukuran selebar 38 mm. Tiada gelaran bagi penerima darjah ini.
=== Senarai Penerima ===
* [[Tan Sri Muhyiddin Yassin]] - [[1980_di_Malaysia1980 di Malaysia|1980]]
 
== Rujukan ==
 
[[Kategori:Darjah kebesaran di Malaysia]]