Das Lied der Deutschen: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 25:
Setelah [[Perang Dunia Pertama]], kesemua tiga rangkap lagu "Das Lied der Deustchen" dinyanyikan sebagai lagu kebangsaan Jerman. Pada [[Perang Dunia Kedua]], pihak propaganda [[Kuasa Bersekutu]] menyebarkan pandangan bahawa perkataan "''über Alles''" (atas segala) pada baris pertama jelas menunjukkan sikap Jerman yang agresif dan suka mengambil jalan peperangan. Oleh sebab itu, sehingga hari ini, lagu tersebut dipandang serong oleh mereka yang terjejas oleh Perang Dunia Kedua.
 
Diharamkan setelah 1945 (akhir Perang Dunia II), "Das Lied der Deutschen" dikembalikan sebagai lagu kebangsaan negara [[Jerman Barat]]. Setelah Jerman Barat dan [[Jerman Timur]] bersatu pada 3 Oktober 1990, hanya rangkap ketiga digunakan sebagai lagu kebangsaan negara baru itu. Rangkap pertama dan kedua tidak diharamkan tetapi tidak dinyanyikan di majlis-majlis rasmi.
 
== Lirik ==
Deutschland, Deutschland über alles, <br>
über alles in der Welt,<br>
Baris 55:
blühe, deutsches Vaterland!
 
== Terjemahan ==
Jerman, Jerman atas segala, <br>
Atas segalanya di dunia,<br>
Baris 83:
Makmurlah ibu pertiwi Jerman!
 
== Pautan luar ==
* [http://vladimir.mine.nu/germany_vocal.mp3 ''"Das Lied der Deutschen"'' (vokal) dalam format MP3] (Sumber: [http://www.nationalanthems.us/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=eur;action=display;num=1078519953 NationalAnthems.us])