Daya nukleus kuat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rotlink (bincang | sumb.)
k fixing dead links
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Daya nukleus kuat''', atau pendeknya '''daya kuat''', atau '''saling-tindak kuat''', merupakan saling-tindak antara [[kuark]] dan [[gluon]] yang dijelaskan dalam teori [[kromodinamik kuantum]]. Daya saling-tindak ini merupakan sebab zarah-zarah di [[nukleus]] [[atom]] bercantum. Daya kuat ini diperantara oleh gluon yang bertindak ke atas kuark dan [[antikuark]], serta gluon lain sendiri. Saling tindak kuat merupakan saling-tindak yang paling kuat antara empat [[saling-tindak asas]].
 
Nukleon terdiri daripada [[proton]], yang ber[[cas elektrik]] positif satu, atau [[neutron]], yang tidak mempunyai cas elektrik. Oleh itu, [[daya elektrik]] yang menolak di antara proton-proton tidak membenarkannya berkumpul di dalam nukleus, kecuali ada daya yang lain yang lebih kuat yang menariknya.
Baris 7:
== Pautan luar ==
* [http://web.archive.org/web/20051016222258/http://35.9.69.219/home/modules/pdf_modules/m280.pdf MISN-0-280: ''The Strong Interaction''] ([[Portable Document Format|PDF]] file) by J.R. Christman for [http://www.physnet.org Project PHYSNET].
* [http://aliceinfo.cern.ch ''The Alice Experiment''] at CERN is the heavy ion collaboration that will investigate aspects of the Strong Nuclear Force upon the completion of the building of the Large Hadron Collider at CERN.
* [http://www.star.bnl.gov/ The Star Experiment] at the Relativistic Heavy Ion Collider at Brookhaven Nation Laboratory in New York, USA. Investigates many aspects of the Strong Nuclear Force including the theoretical [[Quark Gluon Plasma]].